Eind 2019 zijn met de CITIGOe iV en de SUPERB iV de eerste geëlektrificeerde SKODA’s op de markt gekomen. De OCTAVIA iV is vanaf september leverbaar als plug-in hybride die een gecombineerd vermogen levert van 204pk. Voor 2020 staat met de SKODA ENYAQ de productieversie van de VISION E concept op stapel: een volledig elektrische SUV met een actieradius van 500 kilometer.
In het eerste kwartaal van 2020 staat ook de marktintroductie van de ENYAQ Coupé gepland. Deze auto is gebaseerd op de VISION iV. Eerder werd op de autoshow van Genève de VISION X voorgesteld, met een hybride aandrijflijn die een schone verbrandingsmotor op biogas met elektrische aandrijving combineert. Deze nieuwe hybridetechnologie maakt autorijden nog milieuvriendelijker. In 2025 is het de bedoeling dat SKODA tien geëlektrificeerde modellen op de markt heeft, waarvan er vijf volledig op stroom rijden.
Vergeleken met auto’s die een verbrandingsmotor hebben, vallen elektrisch aangedreven auto’s vooral op door hun stilte. Alleen een zacht gezoem is hoorbaar wanneer ze passeren. Door het gebrek aan geluid zijn ze net zo stil als de duurste limousine.
Hoewel ze anders klinken, rijden ze precies hetzelfde. Sterker nog: een elektrische auto is heel eenvoudig te besturen. Omdat de versnellingsbak één enkele overbrenging heeft, is schakelen niet meer nodig. En er zijn meer voordelen. U hoeft niet meer te wachten tot de motor zijn vermogen heeft opgebouwd, want alle kracht is al bij het wegrijden beschikbaar. Door de compacte techniek blijft er meer ruimte over voor de inzittenden of de bagage. En dan is er nog het onderhoud, of eigenlijk het gebrek eraan. Oliehanden behoren tot het verleden, of het nu uw eigen handen zijn of die van uw garagist.
Stiller rijden
Eenvoudig te besturen
Het motorvermogen bouwt sneller op
Meer ruimte voor inzittenden of bagage
Meer bagageruimte
Minder onderhoud nodig
Autonoom rijden gaat hand in hand met de comeback van de elektrische auto. SKODA werkt hard aan zelfrijdende auto’s die ervoor zorgen dat u uw tijd in de file beter kunt besteden. Bijvoorbeeld door het nieuws te lezen, e-mails te versturen of selfies te nemen. U rust lekker uit, terwijl uw auto het werk doet tijdens de saaie snelwegrit. Wie toch liever zelf rijdt: de systemen zijn volledig uit te schakelen, zodat u ook gewoon zelf aan de slag kunt wanneer u daar zin in heeft.
Hoewel de eerste elektrische auto al rond reed in 1835 verloor de elektrische auto de strijd van de verbrandingsmotor. De techniek met zware accupakketten waarin gevaarlijk accuzuur rondspatte, was niet erg verfijnd en de actieradius van de vroege elektrische auto’s was minimaal. Elektrisch rijden maakt echter een comeback. Dat is mede te danken aan de opkomst van mobiele elektronische apparaten zoals de smartphone, waarin kleine, maar krachtige accu’s hun werk doen. De nieuwe accu’s zijn compact, licht en laden sneller op dan ooit tevoren. En de vooruitgang gaat door: accu’s worden steeds beter. Hier speelt SKODA op in door de komende jaren diverse innovatie, elektrische auto's te produceren. Bekijk ze hieronder!