Volkswagen ID. R jaagt op elektrisch ronderecord Nürburgring

 

Volkswagen gaat vol voor e-mobility. Niet alleen op de weg, maar ook op het circuit. Na een recordtijd bij de Pikes Peak Hill Climb heeft de ID. R, Volkswagens eerste 100% elektrische sportwagen, zich een nieuwe uitdaging gesteld: het ronderecord verbreken voor elektrische auto’s op de Nürburgring, het zwaarste circuit ter wereld. De recordpoging vindt komende zomer plaats.

De ID. R is de sportieve ambassadeur van de volledig elektrische ID. Family, die Volkswagen vanaf 2020 op de markt brengt. Momenteel wordt de ID. R verder ontwikkeld voor de volgende uitdaging: een nieuw record voor elektrische auto’s op de Nordschleife van de Nürburgring. De 1.100 kg lichte raceauto met twee elektrische motoren en een systeemvermogen van 500 kW/680 pk wordt vooral in aerodynamisch opzicht aangepast, omdat de omstandigheden op de Nürburgring compleet anders zijn dan die in Pikes Peak.


Zo startte de bergrace op een hoogte van 2.862 m en lag de finish op 4.302 m boven zeeniveau. Op het 20,832 km lange circuit in de Eiffel varieert de hoogte van 320 tot 617 m boven zeeniveau. Ook heeft de baan vele lange rechte stukken.

Romain Dumas aan het stuur

Bij de recordpoging wordt de ID. R bestuurd door Romain Dumas. Afgelopen juni won Dumas met de ID. R Pikes Peak de fameuze Amerikaanse bergrace. Daarbij was hij bovendien de eerste in de 100-jarige geschiedenis van Pikes Peak, die een tijd onder de 8 minuten neerzette (7:57.148 min). De Fransman heeft ook vier Le Mans-overwinningen op zijn naam staan.

Dumas: “Ik krijg nu al kippenvel bij het idee om met de ID. R op de Nürburgring te rijden. Ik ken het circuit goed, maar met de extreme acceleraties en de enorme bochtsnelheiden van de ID. R wordt het een compleet nieuwe uitdaging. Het wordt ook zeker niet eenvoudig om het huidige elektrische record uit 2017 te breken.” Dit staat op naam van de Brit Peter Dumbreck, die met een NIO EP9 een rondetijd van 6:45.90 min realiseerde, gemiddeld bijna 185 km/h.

De groene hel

De Nürburgring Nordschleife is 20,832 km lang, telt 75 bochten, is relatief smal en kent vele hoogteverschillen. De legendarische baan werd in 1972 in gebruik genomen en is bij autofabrikanten nog steeds populair als testcircuit. Voormalige Formule 1-wereldkampioen Jackie Stewart noemde het circuit ooit ‘de Groene Hel’. De Nürburgring Nordschleife is onder meer het decor voor de fameuze 24-uursrace en het FIA WTCR toerwagenkampioenschap.

Lees ook

Spectaculaire I.D. R Pikes Peak racer onthuld di, 20 maart
Volkswagen’s nieuwste autosportproject heeft een naam gekregen: de I.D. R Pikes Peak. Het is het volledig elektrische raceprototype waarmee Volkswagen op 24 juni aanstaande gaat deelnemen aan de Pikes Peak International Hill Climb. De vierwielaangedreven racer vervult een ambassadeursrol voor de toekomstige elektrische I.D.-familie en legt tegelijkertijd de link met de R GmbH-modellen, de sportieve reeks Volkswagens. Volkswagen wil tegen 2025 meer dan twintig volledig elektrische modellen in zijn gamma hebben. De productie van het eerste model uit de I.D.-familie start naar verwachting eind 2019 in Zwickau, Duitsland.
Volkswagen schrijft historie met I.D. R Pikes Peak ma, 25 juni
Volkswagen en de I.D. R Pikes Peak heeft in meerdere opzichten historie geschreven tijdens de Pikes Peak International Hill Climb. Romain Dumas scherpte niet alleen het record voor elektrisch aangedreven voertuigen aan, hij verbeterde ook het vorige overall record uit 2013 met 16 seconden. De nieuwe toptijd is 7:57,148 min. De 550 kW/680 pk sterke I.D. R Pikes Peak is de sportieve vaandeldrager van de nieuwe I.D.-familie van Volkswagen. Hij heeft laten zien wat er met elektrische aandrijving kan worden bereikt: de snelste tijd ooit bij de 19,99 km lange bergrace met 156 bochten, die sinds 1916 al 96 maal is verreden. De I.D. R Pikes Peak is speciaal voor deze race ontworpen: hij combineert een laag gewicht (minder dan 1.100 kg) met optimale aerodynamica - hoe ijler de lucht, des minder downforce. Slimme software verzorgt op elk moment de optimale energieafgifte.