Volkswagen schrijft historie met de ID R Pikes Peak racewagen

 

Volkswagen’s nieuwste autosportproject, de I.D. R Pikes Peak, is het raceprototype waarmee Volkswagen op 24 juni het record heeft verbroken voor elektrisch aangedreven voertuigen op de Pikes Peak International Hill Climb. Hij verbeterde ook het vorige overall record uit 2013 met 16 seconden. De nieuwe toptijd is 7:57,148 min. De I.D. R Pikes Peak sprint in 2,25 seconden van stilstand naar 100 km/h en is daarmee sneller dan een Formule 1- en Formule E-auto.

De vierwielaangedreven racer vervult een ambassadeursrol voor de toekomstige elektrische I.D.-familie en legt tegelijkertijd de link met de R GmbH-modellen, de sportieve reeks Volkswagens. Volkswagen wil tegen 2025 meer dan twintig volledig elektrische modellen in zijn gamma hebben. De productie van het eerste model uit de I.D.-familie start naar verwachting eind 2019 in Zwickau, Duitsland.

“Volkswagen wil met de I.D.-familie een voortrekkersrol innemen op het gebied van elektromobiliteit”

Elektrisch record Goodwood

De Volkswagen I.D. R Pikes Peak heeft opnieuw een record gebroken. Met achter het stuur de Franse coureur Romain Dumas zette de elektrische racewagen op de Goodwood Hillclimb een tijd neer van 43,86 seconden. Daarmee is hij 3,48 sneller dan het vorige elektrorecord uit 2013. De absoluut snelste tijd werd in 1999 gereden door Nick Heidfeld (D), die in zijn McLaren-Mercedes MP4/13 Formule 1-wagen al na 41,6 seconden over de finish kwam.

Race naar de wolken

De internationale Pikes Peak heuvelklim - beter bekend als de ‘Race naar de Wolken’ - wordt sinds 1916 verreden, in de Rocky Mountains nabij Colorado Springs. Het 19,99 kilometer lange parcours start op 2.800 meter hoogte en eindigt op de top, op 4.300 meter boven zeeniveau. De Pikes Peak International Hill Climb start op 2.862 meter boven zeeniveau. De weg naar de top is volledig geasfalteerd, wringt zich in 156 bochten en overbrugt precies 1.440 verticale meters. De I.D. R Pikes Peak is speciaal voor deze race ontworpen: hij combineert een laag gewicht (minder dan 1.100 kg) met optimale aerodynamica - hoe ijler de lucht, des minder downforce. Slimme software verzorgt op elk moment de optimale energieafgifte. 

Volgens de Pikes Peak-reglementen dienen elektrische auto’s bij een onderbreking van de race in staat te zijn om binnen 20 minuten weer volledig opgeladen te zijn. Daarvoor werden generatoren gebruikt, met Glycerol als brandstof. Glycerol ontstaat bij de productie van biodiesel. Het zorgt voor een verbranding waarbij nauwelijks schadelijke uitlaatgassen en reststoffen vrijkomen.

Razendsnelle ontwikkeling

Project I.D. Pikes Peak startte op 18 oktober 2017. Er zaten slechts 250 dagen tussen die datum en de race zelf. In die tijd werd er gewerkt aan de ontwikkeling van de innovatieve elektrische aandrijflijn, de aerodynamica en ondersteltechnologie, maar ook aan de specifieke eisen die aan de batterijen worden gesteld en natuurlijk aan de bouw van prototypes. Daarbij heeft Volkswagen Motorsport veel hulp gehad van partners als Volkswagen R, ANSYS, Michelin Integral e-drive en OMP.
 

Batterijtechnologie: Een slimme bron van energie

Net als een ‘gewone’ elektrische auto gebruikt de I.D. R Pikes Peak lithium-ion batterijen om energie op te slaan. In een racewagen is actieradius echter niet zo belangrijk en draait alles om het maximale vermogen. Ongeveer 20 procent van zijn benodigde energie genereert de I.D. R Pikes Peak tijdens de 20 kilometer lange race naar de top van de berg. Als de coureur afremt, converteren de elektromotoren van de auto een deel van die energie naar elektriciteit, die wordt opgeslagen in de batterijen.

Voortrekkersrol in elektromobiliteit

“Volkswagen wil met de I.D.-familie een voortrekkersrol innemen op het gebied van elektromobiliteit”, aldus dr. Frank Welsch, lid van de Raad van Bestuur van Volkswagen en verantwoordelijk voor ontwikkeling. “Deelname aan de bekendste heuvelklim ter wereld met de I.D. R Pikes Peak heeft niet alleen een symbolische betekenis, het is ook een goede test voor de algemene ontwikkeling van onze nieuwe elektrische modellen.”

Volkswagen ID. R bestand tegen de zwaarste tests

Volkswagen bevindt zich met de ID. R op het zonovergoten ‘Circuit de Almería’ in Zuid-Spanje in de voorbereidende fase van de recordpoging op de 20,832 km lange Nürburgring-Nordschleife. Aankomende zomer wil Volkswagen het huidige record voor elektrische auto’s verbreken met Romain Dumas achter het stuur.

Meer informatie

Lees ook

De I.D. Crozz wordt de elektrische SUV van Volkswagen ma, 11 september
Volkswagen heeft het publiek sinds 2016 al een aantal keren een blik gegund op de nieuwe generatie schone voertuigen. Het eerste studiemodel van de I.D. familie was de compacte I.D., die eind 2016 op de autoshow van Parijs werd gepresenteerd. Begin 2017 volgde de I.D. BUZZ op de North American International Auto Show in Detroit en in april kwam daar de I.D. CROZZ bij, een studiemodel van een SUV dat in Shanghai werd onthuld. Van die laatste lanceert Volkswagen op de IAA een doorontwikkelde versie: de I.D. CROZZ II.
Op weg naar overmorgen met de Volkswagen I.D. NEO do, 29 september
Op de Parijse autotentoonstelling (1-16 oktober) laat Volkswagen de mobiliteit van morgen zien. Daarbij staat de nieuwe I.D. centraal, een emissievrije concept car die al in 2020 in productie gaat. De I.D. NEO is de eerste van een nieuwe generatie innovatieve elektrische auto’s van Volkswagen. In 2020 start Volkswagen met het op de markt brengen van een geheel nieuwe familie elektrisch aangedreven auto’s, gebaseerd op een nieuw platform dat speciaal en uitsluitend voor elektrische auto’s is ontwikkeld. De Volkswagen I.D. markeert daarmee de start van een nieuw tijdperk voor de auto die niet alleen elektrisch is, maar ook volledig connected en autonoom rijdend.