Volkswagen elektrificeert Europese fabrieken

De Volkswagen Groep pakt door met de implementatie van de NEW AUTO-strategie, waarmee de groep tegen 2025 wereldwijd het marktleiderschap wil behalen op het gebied van elektrische mobiliteit. Een belangrijk onderdeel van de strategie is de elektrificatie van de Europese fabrieken. Ook het hoofdkwartier en de productielocatie van de Groep in Wolfsburg wordt getransformeerd. 

Door de Europese fabrieken volledig te elektrificeren, wil de Volkswagen Groep extra synergieën genereren en schaalvoordelen creëren. De Groep gaat alleen al in de fabrieken in Nedersaksen ongeveer 21 miljard euro investeren, waarvan het grootste deel zal worden aangewend voor de productielocaties en onderdelenfabrieken.

  • Hannover wordt gemoderniseerd en gaat volledig elektrisch op de middellange termijn. Deze locatie wordt de thuisbasis van het momenteel belangrijkste toekomstgerichte project van de Groep; hier wordt de allereerste auto binnen het Artemis-project geproduceerd. Hannover gaat eveneens de toekomstige ID. California bouwen en heeft binnen de Groep de lead in de ontwikkeling van autonoom rijden met onder meer de MOIA-shuttles en de ID. BUZZ AD. 
  • De Duitse onderdelenfabrieken gaan door met de transformatie die ze in 2015 al in gang hebben gezet. Naast hardware voor de laadinfrastructuur gaat de fabriek in Hannover ook assen voor verschillende MEB-modellen produceren. In Braunschweig, Salzgitter en Kassel gaat de Groep de productie van onder meer batterijsystemen en elektromotoren verder verhogen. Deze fabrieken bereiden zich ook al voor op de productie van belangrijke componenten van het nieuwe SSP-platform. Volkswagen zet hiermee de volgende stap in de transformatie tot een belangrijke leverancier van elektrische modules en platforms.
  • Salzgitter wordt verder uitgebouwd tot een Europese batterijhub. De Groep investeert hier zo’n 2 miljard euro in een nieuwe gigafabriek die state-of-the-art accucellen voor het volumesegment gaat produceren.
  • In de multimerkenfabriek in Martorell en Pamplona is de Groep van plan om compacte elektrische auto’s en elektrische SUV’s te gaan produceren.
  • De toekomstplannen voor de locaties in Osnabrück en Dresden worden in een later stadium bekendgemaakt. 

Transformatie van Wolfsburg

De transformatie en reorganisatie van het hoofdkwartier en de fabriek van de Volkswagen Groep in Wolfsburg is ook in volle gang en Project Trinity speelt hierbij een belangrijke rol. Project Trinity, waarvoor een fabriek buiten de huidige faciliteiten wordt overwogen, staat voor een ​​innovatieve elektrische auto van de volgende generatie die Level 4 autonoom kan rijden. Er zijn plannen om tegen 2030 op het fabrieksterrein een tweede hypermoderne elektrische productiefaciliteit te bouwen. Wolfsburg wordt ook de thuisbasis van de Sandkamp Campus, het modernste onderzoeks- en ontwikkelingscentrum van Europa.

Herbert Diess, CEO van de Volkswagen Groep: “Met onze NEW AUTO-strategie gaan we ons bedrijfsmodel radicaal veranderen – Volkswagen wordt getransformeerd van een traditionele autofabrikant naar een verticaal geïntegreerde Groep met sterke merken en toonaangevende platforms. Wolfsburg, de thuisbasis van onze Groep, staat centraal ​​in deze transformatie en krijgt een nieuwe identiteit, in lijn met onze visie.”

Lees ook

Volkswagen werkt aan slim chassis van de toekomst do, 09 december
Software speelt bij Volkswagen een sleutelrol in de ontwikkeling van chassis- en stuursystemen die geschikt zijn voor autonoom rijden. De nieuwste ontwikkeling waaraan het merk werkt is de volgende generatie van een intelligent chassis en een steer-by-wire stuursysteem.
SUV bestverkochte automodel wo, 01 september
De afgelopen zes maanden heeft de SUV de koppositie overgenomen in het aantal meest verkochte verkoopaantallen. Van alle nieuw verkochte auto's was 41,4% een SUV.