Elektrisch rijden voor iedereen
Volkswagens grootste technologie- en productoffensief ooit begint vorm te krijgen. Het eerste model dat op het nieuwe MEB-platform komt te staan, is de compacte, elektrische Volkswagen ID.3. De productie startte eind 2019 in het Duitse Zwickau. Gedurende een periode van vijf jaar introduceert de Volkswagen Group in totaal 32 volledig elektrische modellen op basis van het gloednieuwe MEB-platform.
In 2020 rollen er naar verwachting 100.000 elektrische Volkswagens van de band. Merkdirecteur Herbert Diess benadrukt de grootte van het project: “We zijn vastbesloten om de leiding te nemen in e-mobility.” Als betrokken autodealer volgen wij de ontwikkelingen m.b.t. elektrificering van onze merken op de voet en wij informeren u dan ook graag over deze trends.
Het elektrische MEB-platform is ontworpen voor de emissievrije, digitale mobiliteit van de toekomst en is compleet nieuw ontwikkeld. Het platform voorziet in elektromotoren met uiteenlopende vermogensniveaus, platte batterijpakketten in de bodem, innovatieve technologieën en software-features als slimme verlichting en head-up displays met augmented reality. Dit zijn zaken die voorheen enkel beschikbaar waren voor auto’s in het premium segment.
Volkswagen staat aan de vooravond van een ongekend e-offensief. Het nieuwe MEB-platform wordt straks de basis voor vele miljoenen elektrische auto’s, van de Volkswagen Groep én andere merken. Volkswagen stelt zijn modulaire elektrische platform namelijk ook beschikbaar voor andere fabrikanten. We zetten de zes belangrijkste voordelen van MEB op een rij.
ID.3 | 2020
Met de introductie van de revolutionaire ID.3 start VW een nieuw tijdperk, waarin elektrisch rijden zal doorbreken bij de massa. Er is keuze uit drie batterij-varianten, die reikwijdtes van 330, 420 of 550 km mogelijk maken.
ID.4 | 2021
De eerste elektrische SUV van Volkswagen is in aantocht. De laatste versie van het prototype is begin maart gepresenteerd, de onthulling van de productieversie volgt later dit jaar. Nog maar een paar maanden geduld.
ID. SPACE VIZZION | 2021
Het zevende model van de ID. Family wordt al in 2021 verwacht. Met een strak, aerodynamisch design, flinke actieradius en de binnenruimte van een grote SUV maakt de ID. SPACE VIZZION z’n naam volledig waar.
ID. ROOMZZ | 2021
De emissievrije ID. ROOMZZ concept car heeft niet alleen een spraakmakend in- en exterieur, maar zit ook bomvol state-of-the-art techniek. Zo kan de elektrische SUV dankzij de IQ.DRIVE-systemen volledig autonoom rijden op level 4.
ID. BUZZ | 2022
Met deze volledig elektrische bus, in productie vanaf 2022, brengen we de iconische T1 'back to the future'. De ID. BUZZ is een echte familievriend. Een trouwe partner die u bijstaat in uw dagelijkse, drukke leven.
ID. VIZZION | 2025
De luxe auto met een vooruitstrevend ontwerp, intelligent interieur en baanbrekende technologie gaat vanaf 2025 in productie. Dankzij de lithium-ion accu in de vloer, kan een actieradius bereiken tot wel 665 kilometer.
ID. BUGGY
Het grote verschil met de andere studiemodellen is dat de ID. Buggy niet is ontworpen om autonoom te kunnen rijden. Het is namelijk een echte zomerauto, die vooral voor korte afstanden wordt ingezet. No science fiction!
ID. R Pikes Peak
Waar deze supersnelle raceauto, winnaar van de Pikes Peak bergrace, precies toe in staat is? In een recordtijd finishen, op een hoogte van 4.302 meter. En dit doet hij met dezelfde elektrische technologieën die de volledige ID. Family aandrijft.
Cityskater & Streetmate
De opvouwbare Cityskater is toegespitst op het overbruggen van de laatste kilometer(s) tussen bijvoorbeeld de parkeerplaats en de werkplek. De Streetmate is met zijn actieradius van 35 km perfect voor woon-werkverkeer.
De Volkswagen ID.3, ID. BUZZ en ID.4 vormen de voorhoede van een reeks nieuwe modellen die Volkswagen vanaf 2020 met korte tussenpozen introduceert, als onderdeel van zijn elektro-offensief. Het begint in 2020 met de compacte en baanbrekende ID.3, een vierdeurs hatchback met veel ruimte. In hetzelfde jaar komt de ID. 4 op de markt: een vierwielaangedreven, volledig elektrische SUV. In de zomer van 2017 kondigden Volkswagen en Volkswagen Bedrijfswagens in Pebble Beach (Californië, VS) aan dat de volledig elektrische ID. BUZZ – een moderne interpretatie van de klassieke Volkswagen Transporter – in 2022 wordt gelanceerd. Het nieuwe studiemodel ID. VIZZION is het vierde lid van Volkswagen’s I.D. familie waarvan het nog onbekend is wanneer deze luxe sedan in productie gaat. De nieuwe modelgeneratie wordt in Europa, China en de VS op de markt gebracht.
Op het gebied van automobiliteit kent iedere periode wel een iconische auto die symbool staat voor een bepaalde tijd. Als we kijken naar de geschiedenis heeft Volkswagen met de Kever en later de Golf al vaker voor een revolutie in de autowereld gezorgd. Innovatieve modellen die de zo populair zijn geworden dat ze gezichtsbepalend zijn geworden voor het straatbeeld. Bij Ames verwachten wij dat de elektrische ID.3 in potentie dezelfde revolutie teweeg kan brengen als destijds de iconische Kever en Golf. De ID.3 als maatstaf voor dé elektrificering binnen de autobranche. Gaat u met ons mee op reis naar de toekomst?
De Glazen Fabriek in Dresden gaat vanaf de herfst van 2020 de nieuwe ID.3 bouwen. De revolutionaire elektrische auto van Volkswagen volgt de e-Golf op die er nu van de band rolt. Volkswagen bouwt in rap tempo aan haar productienetwerk voor de ID.3. Na Zwickau, dat de grootste fabriek van elektrische auto’s in Europa gaat worden, is nu ook de Glazen Fabriek in Dresden aangewezen als productiefaciliteit.
Volkswagen en Microsoft werken samen aan de Volkswagen Automotive Cloud. Die gaat worden gebruikt voor alle toekomstige digitale diensten van Volkswagen en wordt één van de grootste clouds in de auto-industrie. Met Microsoft als strategische partner neemt Volkswagen AG een belangrijke stap in zijn transformatie van autofabrikant naar mobiliteitprovider, met een vloot ‘connected’ voertuigen en het digitale ecosysteem Volkswagen We.
Volkswagen werkt aan interactieve verlichtingstechnologie voor een compleet nieuw niveau in veiligheid en personalisatie. Innovatieve HD-koplampen kunnen informatie direct op de weg projecteren, zodat automobilisten ook zonder oogcontact weten wat hun medeweggebruikers gaan doen.
Volkswagen heeft op de autosalon van Genève een vrijwel productierijpe designstudie van zijn flexibele laadstation gepresenteerd. Door de compacte afmetingen is deze ‘powerbank voor elektrische auto’s’ op elke gewenste plek neer te zetten.
Volkswagen Group Research is in Hamburg begonnen met het testen van autonome auto’s (Level 4). De praktijktests vinden plaats op een testtraject van drie kilometer lang en worden uitgevoerd met vijf speciale e-Golfs. Ze zijn onder meer uitgerust met laserscanners, camera’s, ultrasonische sensoren en radars. De resultaten van de tests worden door Volkswagen Group Research gebruikt voor diverse onderzoeksprojecten op het gebied van autonoom rijden.
Volkswagen lanceert innovatieve nieuwe hybridevarianten van zijn wereldwijde bestseller, de Golf. De introductie van de achtste generatie Golf in 2019 markeert het begin van een nieuw tijdperk voor Volkswagen op het gebied van aandrijftechnologie. Het merk gaat in de komende jaren vrijwel alle modellen elektrificeren.
Volkswagen gaat vanaf 2025 één miljoen elektrisch aangedreven voertuigen per jaar bouwen. Op dit moment ontstaat in Zwickau de grootste EV-fabriek van Volkswagen. Nu worden hier nog Golfs gebouwd, maar eind 2019 - over ruim een jaar - start daar de productie van de ID-lijn. Dat betekent dat Volkswagen een complete fabriek ombouwt van interne verbrandingsmotoren naar e-mobiliteit. Vanaf 2021 rollen er zes elektrisch aangedreven modellen voor drie merken van de Volkswagen Groep van de lijn, met een beoogde productie van 330.000 e-auto’s per jaar.
De Golf GTI Aurora, een unieke conceptcar die Volkswagen nu in Oostenrijk presenteert op de grootste GTI-bijeenkomst ter wereld, lijkt op het eerste gezicht alleen snel en luidruchtig, maar is tegelijkertijd futuristisch. Waarom? Zijn kofferbak bevat innovatieve tech waarmee je het high-end audiosysteem holografisch kunt bedienen.
Volkswagen start met Car.Software. Deze nieuwe tak binnen het bedrijf, waarvoor tegen 2025 meer dan 5.000 digitale specialisten werken, is onder meer verantwoordelijk voor het nieuwe vw.os besturingssysteem en de Volkswagen Automotive Cloud. Het concern ontwikkelt nu zo’n 10 procent van haar software in-house en wil dit tegen 2025 verhoogd hebben naar meer dan 60 procent.
Volkswagen zet grote stappen op weg naar emissievrij rijden. Na Zwickau gaat Volkswagen ook in de fabrieken in Emden en Hannover volledig elektrische Volkswagens produceren. Volkswagen transformeert in volle vaart zijn fabrieken om de grootschalige productie van elektrische auto’s mogelijk te maken. De fabrieken in Emden en Hannover worden ook versneld klaargestoomd als EV-productiefaciliteiten. Samen met de fabriek in Zwickau ontstaat zo het grootste productienetwerk voor elektrisch aangedreven auto’s in Europa.