De geschiedenis van de Volkswagen Transporter

Hij is al 70 jaar geliefd bij vakspecialisten en liefhebbers. De Transporter van Volkswagen Bedrijfswagens vertolkt sinds 1950 als geen andere auto de gedachte van grenzeloze mobiliteit voor iedereen. Sinds de lancering van de wereldberoemde T1 is de Transporter al zes generaties, en met 12 miljoen verkochte exemplaren, dé standaard in de bedrijfswagenwereld. De T6.1, de nieuwste versie van het icoon is de meest innovatieve Transporter ooit, met nieuwe rijhulpsystemen en tal van features die het werk van professionals nóg makkelijker en efficiënter maken. Voordat hij naar Nederland komt, maken we een korte reis terug in de tijd.

De T1 - het begin van een revolutie

Tegen het einde van de jaren veertig presenteerde Volkswagen Bedrijfswagens de revolutionaire T1, naar het idee van Ben Pon. Het bleek de bedrijfswagen waar ambachtslieden, boeren, detailhandelaren en personenvervoerders altijd al op hadden gewacht. De productie van de T1 startte in maart 1950 met tien voertuigen per dag; de serieproductie begon een maand later. Hij werd een vaste waarde voor onder meer het Nederlandse Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie (PTT). De vraag naar de T1 was enorm. In Hannover liep al in 1964 de miljoenste T1 van de band. Met een Nederlandse prijs van 5.125 gulden was de bus voor veel bedrijven goed betaalbaar. Iedereen sloot de Bulli in zijn hart; hét symbool van de naoorlogse wederopstanding. In de jaren zestig was het ook de onofficiële 'bedrijfsauto' van de hippie-generatie, multifunctioneler dan enig ander voertuig, en in vele varianten van pick-up tot camper leverbaar. De Samba Minibus uit 1951 werd beroemd vanwege zijn tweekleurige kleurenschema, het vouwdak en de 21 ramen.

De T2 - veiliger en moderner

Tegen 1967 had VW al bijna twee miljoen T1's verkocht. Het werd echter tijd voor een nieuwe versie van het succesmodel, de T2: comfortabeler met betere stoelen, een nieuw ventilatiesysteem en een aantal innovaties die de veiligheid verder verhoogde. Een krachtigere motor met 35 kW resulteerde in een topsnelheid van 110 km/u.

De T3 – meer comfort

In het voorjaar van 1979 volgde de T3 met meer ruimte, gebruiksgemak en vooral meer comfort. De 125 mm bredere carrosserie bood drie inzittenden riant de ruimte. Het hele interieur was nu groter, veiliger en kreeg een modernere uitstraling. De Caravelle was in 1983 een nieuwe mijlpaal in de geschiedenis van de Transporter. Deze versie was ontworpen voor extra comfortabel personenvervoer. De Transporter was nu ook leverbaar als Syncro, met een innovatieve vierwielaandrijving. In 1986 liep de 6.000.000ste Transporter van de band in de fabriek in Hannover. In 1988 beleefde de California zijn debuut, sindsdien de meest succesvolle compacte camper ter wereld. Met zijn iconische design en zijn doordachte interieur steelt hij jaren lang de harten van vele duizenden kampeerliefhebbers.

De T4 - nieuwe voorwielaandrijving

De productie van de vierde generatie T4 startte in januari 1990. De auto was met zijn watergekoelde lijnmotor voorin en aandrijving op de voorwielen een revolutie. Want met de T4 brak Volkswagen met de traditie de motor achter de achteras te plaatsen. De laadruimte was daardoor een stuk groter in vergelijking met de T3. Verschillende varianten van wielbasis, dakhoogte, cabinegrootte en laadvermogen trokken veel nieuwe klanten aan.

De T5 - een verkoophit en een nieuwe California

De nieuwe generatie Transporter kwam in maart 2003 op de markt; de California volgde in augustus 2004. Enkele van de revolutionaire kenmerken van deze camperversie waren de lichtgewicht inrichting en een uitklapbaar dak van aluminium. De T5 werd snel het bestverkochte model van Volkswagen Bedrijfswagens. In 2009 verliet de een miljoenste T5 de productielijn in Hannover.

De T6 – bijna 65 jaar Transporter

De T6 zag in 2015 het levenslicht. Hij biedt professionals in alle branches een ongekende hoeveelheid uitvoeringen en technologieën die het werk nog effectiever en efficiënter maken. De T6 is tot op de dag van vandaag de best verkochte bedrijfswagen in zijn segment.

De T6.1 – innovatiever dan ooit

De T6.1, die later dit jaar naar Nederland komt, is de meest innovatieve versie van de Transporter ooit. Volkswagen Bedrijfswagens kiest bewust voor de typeaanduiding 6.1 om de ingrijpende update van de zesde generatie van het icoon te benadrukken. Hij heeft nu een grote hoeveelheid assistentiesystemen die de veiligheid en rijkwaliteit naar een nóg hoger plan brengen. De vernieuwde werkplek biedt gebruiksgemak en comfort op topniveau en is nu meer dan ooit verbonden met de buitenwereld. Het nieuw vormgegeven dashboard biedt plaats aan een naar eigen wens in te stellen ‘Digital Cockpit’ en een complete range nieuwe infotainmentsystemen met online functies en diensten.

De Classic Cars van Ames Autobedrijf 

Wij zijn trots op de rijke historie van Ames Autobedrijf en de merken die wij voeren. Door de jaren heen heeft Ames unieke Classic Cars verzameld, elk met een eigen verhaal. De Ames Classic Cars zijn te bewonderen bij de verschillende Ames dealerbedrijven van Volkswagen, Audi, SEAT en ŠKODA en onze universele garage Service Only.

Bekijk Ames Classic Cars

Lees ook

Vier nieuwe Transporters voor Stichting Seniorenbus ma, 23 juli
Stichting Seniorenbus bestaat 20 jaar en heeft vier nieuwe Volkswagen Transporters personenbussen in ontvangst genomen van Ames Bedrijfswagencentrum. Het doel van het deze stichting is het bevorderen van deelname aan het maatschappelijk verkeer door het aanbieden van passend vervoer, van deur tot deur, voor senioren vanaf 63 jaar voor inwoners van Zwijndrecht en Hendrik-Ido-Ambacht. Ames feliciteert de Stichting Seniorenbus en wenst hun veel veilige kilometers!
Ames levert 2 nieuwe zorgambulances af wo, 20 maart
Ames levert 2 nieuwe zorgambulances af aan de Ambulancedienst Zuid-Holland Zuid. Zorgambulances zijn anders dan spoedambulances. Bij de zorgambulances is met name het comfort voor de patiënt van groot belang.