Ames is 75 jaar VW dealer!

Het is 75 jaar geleden dat Ames in 1947 het Volkswagen dealercontract heeft getekend. Wij zijn trots op onze rijke geschiedenis en daarom blikken wij gedurende de rest van het jaar regelmatig met veel plezier terug op mijlpalen uit de Ames historie. 

Ter gelegenheid van het 75-jarig Volkswagen dealerschap heeft Ames tijdens de Charity Night van de Dirk Kuyt Foundation een video gekocht. In deze unieke video spelen niemand minder dan Johnny de Mol, Frank Lammers, Leo Alkemade, Ramon Brugman en Dirk Kuyt een rol. Alle acteurs hebben geheel belangeloos meegewerkt waardoor de opbrengst volledig ten goede komt aan de Dirk Kuyt Foundation.

Vanwege het jubileum en het feit dat Ames al jarenlang trouwe sponsor is van de foundation zijn er bij Ames Ridderkerk begin december opnames gemaakt. We zijn zeer trots op het eindresultaat en hopen dat u ook veel plezier beleeft aan deze ludieke video.

Classic Cars met een bijzonder verhaal

Uniek boek over Ames Classic Cars

Actieprijs: van € 29,95 voor € 19,95

Dit jaar viert Ames het 75 jaar Volkswagen dealerschap. Wij hebben door de jaren heen een collectie aan unieke Classic Cars vezameld, de modellen waar Ames het succes aan te danken heeft. Om dit jubileum te vieren zijn al deze Classic Cars gebundeld in een boek. Een historisch overzicht van alle prachtige klassiekers die elk een uniek en bijzonder verhaal hebben. Het Ames Classic Car boek is te bestellen voor € 19,95. Het ideale cadeau voor uw (groot)vader!

Beelden Ames 75 Jaar event

Op vrijdag 7 oktober en zaterdag 8 oktober organiseerden wij het Ames 75 Jaar evenement. Het was een geweldige Volkswagen belevenis want onze Volkswagen showroom in Dordrecht werd omgebouwd tot een waar Ames Classic Car museum

Gaat u met ons mee op reis?

Hieronder belichten we in chronologische volgorde een aantal bijzondere gebeurtenissen uit de unieke Ames historie. We starten bij de oorsprong van Ames en nemen u mee op reis door de bewogen Ames geschiedenis. Onderstaand overzicht wordt iedere week aangevuld.

1978: Opening nieuwbouw in Zwijndrecht

Op 15 december 1978 werd aan de Langeweg in Zwijndrecht het grootste autocentrum van Nederland geopend door burgemeester Pijl Hogeweg. Deze grote uitbreiding van Ames Drechtsteden Garage N.V. bestond uit een geheel nieuw complex van drie verdiepingen, dat aan de bestaande gebouwen werd toegevoegd. Een uitbreiding van 12.000 m2, die ook ruimte gaf voor een aparte afdeling kampeerauto’s. De bovenste verdieping werd verhuurd aan het Bowling Centrum en tot op de dag van vandaag kan er boven Ames Autobedrijf gebowld worden.

1974: introductie van de Volkswagen Golf

De Volkswagen Golf wordt geïntroduceerd in 1974. Deze veelzijdige middenklasser zou uitgroeien tot een iconisch Volkswagen model en loopt dus ook als een rode draad door de Ames geschiedenis. Inmiddels verkopen wij alweer de 8e generatie Volkswagen Golf. Dit is nog steeds één van de populairste auto's van Nederland en Europa. In onze verzameling Ames Classic Cars zijn maar liefst 8 oude Golf modellen vertegenwoordigd. Van 1978 tot 2007!

1973: Nieuw groter pand voor Ames in Ridderkerk

In de jaren zeventig werd de garage aan de Lagendijk te klein. Voor uitbreiding was echter geen ruimte en er werd omgekeken naar een ander pand. Dat werd gevonden in 1973 aan de P.C. Hooftstraat en in datzelfde jaar vond de verhuizing plaats. De voormalige stalhouderij werd verhuurd.

1973: uitbreiding pand in Sliedrecht

In november 1972 werd het pand aan de Stationsweg in Sliedrecht uitgebreid met 800 m2. Het bedrijf was na 12 jaar uit haar jasje gegroeid. Belendende grond bood de oplossing. Het gebouw werd vier keer zo groot door een aanbouw aan de achterkant. Met een ''open huis'' werd het nieuwe deel in gebruik genomen. Middelpunt waren de nieuwe 73-er VW-modellen.

1971: Ames opent vestiging in Papendrecht

In 1971 werd er een nieuwe Ames vestiging geopend in Papendrecht aan de Lange Tiendweg. Dit werd alweer de zesde Ames vestiging en de eerste in Papendrecht. De burgemeester van Papendrecht, M. Soetendal, verrichte de openingsplechtigheid die gepaard ging met knallen. Zinspselend op het zesde bedrijf, merkte de heer Soetendal op dat Ames zijn zesde zintuig had gebruikt om zich op zo'n gunstige plaats te vestigen.

1965: Ames verhuist binnen Dordrecht naar de binnenstad

In 1965 verhuist Ames binnen Dordrecht naar ‘’De Johan de Wittstraat’’. De centrale ligging en de uitstraling van het grote pand zorgt dat deze vestiging vol de aandacht trekt. Dit ultramoderne complex beslaat maar liefst 2.200m2 en is gevestigd in de binnenstad. De media en bewoners zijn vol lof over deze indrukwekkende vestiging.
1963 Zwijndrecht Pand

1963: Ames opent Occasioncentrum in Zwijndrecht

In Zwijndrecht werd in 1963 na een grote verbouwing het vierde bedrijf van Ames geopend. Deze vestiging zou zich tot op de dag van vandaag richten op de verkoop van occasions. Een bijzonder bedrijf. Niet alleen omdat de verkoop gericht was op gebruikte wagens, ook omdat het pand langs de rijksweg Rotterdam-Breda lag hoewel het in de regel niet mogelijk was zo dicht in de nabijheid van een rijksweg te bouwen.

1960: Sliedrecht is Ames locatie nummer drie

Op 8 april opende Jan Ames een vestiging aan de Stationsweg in Sliedrecht. Het was zijn derde vestiging nadat eerder dat jaar het pand in Ridderkerk al was geopend. Uit de lokale media: ’Wanneer men over de rijksweg vanuit het westen Sliedrecht nadert, wordt men door middel van een enorme neonlichtreclame reeds van verre geattendeerd op de vestiging van het nieuwe VW-servicestation van Ames Automobielbedrijven aan de Stationsweg te Sliedrecht.''
1960 Opening Ridderkerk Met Ballonnen

1960: Ames opent vestiging in Ridderkerk

Na de uitbreiding van het pand aan de Brouwersdijk in Dordrecht kocht Jan Ames in 1958 een stalhouderij aan de Lagendijk in Ridderkerk waar direct drie man aan de slag gingen. Piet Berg deed de verkoop en administratie, Cor de Winter was er voor het magazijn en de smeerput terwijl Cor Scheffel de garage en de pomp voor zijn rekening nam. Pas na de intensieve verbouwing waarvan de kosten 175.000 gulden bedroegen, vond in 1960 onder grote belangstelling de officiële opening plaats volgens het inmiddels beproefde recept. Voor het eerst bezit Ames twee vestigingen, namelijk in Dordrecht en nu dus in Ridderkerk.
1956 Brouwersdijk Dordrecht Optocht Uitbreiding Vestiging

1956: Ames breidt uit aan de Brouwersdijk

Vanwege de groei wordt het Ames pand in 1956 aan de Brouwersdijk in Dordrecht uitgebreid. ''Langs de Brouwersdijk wapperden de vlaggen ter ere van een belangrijke uitbreiding van het garagebedrijf Ames. Er reed een MAF uit 1908 door een papieren muur, die de afsluiting vormde van het bijgebouw en modern ingerichte deel van het genoemde bedrijf. De 200 genodigden begaven zich vervolgens naar het twee verdiepingen tellende gebouw, dat 150 wagens kan bergen en een totale oppervlakte heeft van twee maal 26 bij 43 meter. De Volkswagen show, die de klanten van de heer Ames het bedrijf hebben aangeboden, bestond uit een optocht van 150 auto’s, die zich onder leiding van de heer D. Horlaar een weg hebben gebaand door het drukke zaterdagmiddag verkeer van Dordrecht.''
1953 Dordrecht Brouwersdijk Opening

1953: Ames verhuist binnen Dordrecht naar De Brouwersdijk

Vanwege de groei van het bedrijf verhuist Ames in 1953 binnen Dordrecht naar een veel groter pand aan de Brouwersdijk. Het pand aan de Brouwersdijk bestond uit een showroom, een garage, een wasruimte een kantoor en de pomp. Boven de garage waren vier woningen gebouwd. De bouwkosten bedroegen 250.00 gulden. De opening van het pand op de Brouwersdijk was een grote gebeurtenis in Dordrecht. Echtgenoot van oud-Ames medewerker: ‘’De opening van het bedrijf op de Brouwersdijk in 1953 was een enorme happening. Er kwamen echt drommen mensen kijken.’’

1952: Ames opent vestiging in Dordrecht aan Tesselschadestraat

Jan en Ans Ames vertrokken begin 1952 met hun gezin naar Dordrecht en kwamen terecht in een klein pand aan de Tesselschadestraat. De aankoopprijs van 25.000 gulden. Er was geen plek voor een showroom, maar desalniettemin werden er dat eerste jaar 80 auto’s verkocht. Eén jaar later zou Ames het pand alweer verlaten i.v.m. de verhuizing naar de Brouwersdijk. Sterovita zou het pand later overnemen en gebruiken als melk-uitgiftestation.

1947: Ames tekent Volkswagen dealercontract

Al in de eerste jaren, en dat was vanaf het moment dat de Gebroeders Ames rijwielen gingen verkopen, ontstond er een relatie met de Firma Pon. Naast bekende merken handelden Engel en Jan Ames Sr. ook in Pon rijwielen. In de jaren twintig volgden de automobielen Essex, Ford en Opel. Van het laatste merk was Ben Pon importeur totdat Opel werd verkocht aan General Motors. In 1947 volgde het VW-agentschap met een rayon van Rotterdam tot Nijmegen. Bij de opening van het pand aan de Johan de Wittstraat erkende Mijndert Pon, zoon van Ben Pon, niet alleen met een complimenteuze speech de langdurige relatie met de firma Ames. Hij bevestigde de band ook door de symbolische overhandiging van een oude fiets aan Jan Ames.
Schets van Ben Pon voor de Volkswagen Bus

1947: Nederlander Ben Pon legt met zijn schets de basis voor de VW bus

Op 23 april van dit jaar was het precies 75 jaar geleden dat de Nederlandse ondernemer Ben Pon Sr. de contouren schetst van wat later de Volkswagen-bus werd. Deze bus groeide uit tot een wereldwijd succes, en was geliefd bij de meest uiteenlopende mensen: van loodgieters tot hippies en van pechhulpdiensten tot kampeerders. Ter ere van het jubileum is de schets nu voor iedereen te zien in het Rijksmuseum temidden van andere iconen uit de Nederlandse kunst en geschiedenis van de 20ste eeuw.

1940-1945: Ames in oorlogstijd

De familie Ames wilde niet als Wehrmachtswerkstatt voor het Duitse leger werken. In particuliere sfeer moest het hoofd boven water worden gehouden. Het niet willen werken voor de Wehrmacht wreekte zich. Duitse officieren stapten het bedrijf binnen om de voorzijde van de garage in beslag te nemen voor de opslag van olie en benzine. Jan Ames weigerde en kreeg een pistool in de rug. Het resultaat was dat de Duitsers de gehele garage in beslag namen en dat Ames binnen 24 uur vertrokken moest zijn. Tegen het einde van de oorlog werd het bedrijf Ames aan de Kerkstraat weer ontruimd. Maar de familie Ames kon nog niet terugkeren. Na de oorlog kwamen er Canadezen in de garage. Zij hielpen de broers aan gereedschap, waardoor het weer mogelijk werd gemaakt het bedrijf voort te zetten.

1905: de oorsprong van Ames ligt in Leerdam

In 1905 begon oud-oom Jan Ames (14 jaar voor de geboorte van Jan Ames jr.) in Leerdam een smederij/winkel in rijwielen en huishoudelijke artikelen. Eén jaar later stapte zijn broer Engel ook in de zaak en werd dit bedrijf onder de naam van de ''Gebroeders Ames'' ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. De twee broers, voormalige leraren aan een Ambachtsschool, hadden met hun smederij een constructiewerkplaats voor ogen maar gingen tot een tweewielerhandel over. Vanaf het moment dat de eerste auto's hun intrede deden, werd ook een autohandel gestart en de broers verkochten Opel en Ford. De zaken liepen goed. In 1927 behaalden ze als Ford-dealer een recordomzet van niet minder dan 53 wagens in één maand.

Gaat u met ons mee op reis?

Hieronder belichten we in chronologische volgorde een aantal bijzondere gebeurtenissen uit de unieke Ames historie. We starten bij de oorsprong van Ames en nemen u mee op reis door de bewogen Ames geschiedenis. Onderstaand overzicht wordt iedere week aangevuld.

1978: Opening nieuwbouw in Zwijndrecht

Op 15 december 1978 werd aan de Langeweg in Zwijndrecht het grootste autocentrum van Nederland geopend door burgemeester Pijl Hogeweg. Deze grote uitbreiding van Ames Drechtsteden Garage N.V. bestond uit een geheel nieuw complex van drie verdiepingen, dat aan de bestaande gebouwen werd toegevoegd. Een uitbreiding van 12.000 m2, die ook ruimte gaf voor een aparte afdeling kampeerauto’s. De bovenste verdieping werd verhuurd aan het Bowling Centrum en tot op de dag van vandaag kan er boven Ames Autobedrijf gebowld worden.

1974: introductie van de Volkswagen Golf

De Volkswagen Golf wordt geïntroduceerd in 1974. Deze veelzijdige middenklasser zou uitgroeien tot een iconisch Volkswagen model en loopt dus ook als een rode draad door de Ames geschiedenis. Inmiddels verkopen wij alweer de 8e generatie Volkswagen Golf. Dit is nog steeds één van de populairste auto's van Nederland en Europa. In onze verzameling Ames Classic Cars zijn maar liefst 8 oude Golf modellen vertegenwoordigd. Van 1978 tot 2007!

1973: Nieuw groter pand voor Ames in Ridderkerk

In de jaren zeventig werd de garage aan de Lagendijk te klein. Voor uitbreiding was echter geen ruimte en er werd omgekeken naar een ander pand. Dat werd gevonden in 1973 aan de P.C. Hooftstraat en in datzelfde jaar vond de verhuizing plaats. De voormalige stalhouderij werd verhuurd.

1973: uitbreiding pand in Sliedrecht

In november 1972 werd het pand aan de Stationsweg in Sliedrecht uitgebreid met 800 m2. Het bedrijf was na 12 jaar uit haar jasje gegroeid. Belendende grond bood de oplossing. Het gebouw werd vier keer zo groot door een aanbouw aan de achterkant. Met een ''open huis'' werd het nieuwe deel in gebruik genomen. Middelpunt waren de nieuwe 73-er VW-modellen.

1971: Ames opent vestiging in Papendrecht

In 1971 werd er een nieuwe Ames vestiging geopend in Papendrecht aan de Lange Tiendweg. Dit werd alweer de zesde Ames vestiging en de eerste in Papendrecht. De burgemeester van Papendrecht, M. Soetendal, verrichte de openingsplechtigheid die gepaard ging met knallen. Zinspselend op het zesde bedrijf, merkte de heer Soetendal op dat Ames zijn zesde zintuig had gebruikt om zich op zo'n gunstige plaats te vestigen.

1965: Ames verhuist binnen Dordrecht naar de binnenstad

In 1965 verhuist Ames binnen Dordrecht naar ‘’De Johan de Wittstraat’’. De centrale ligging en de uitstraling van het grote pand zorgt dat deze vestiging vol de aandacht trekt. Dit ultramoderne complex beslaat maar liefst 2.200m2 en is gevestigd in de binnenstad. De media en bewoners zijn vol lof over deze indrukwekkende vestiging.
1963 Zwijndrecht Pand

1963: Ames opent Occasioncentrum in Zwijndrecht

In Zwijndrecht werd in 1963 na een grote verbouwing het vierde bedrijf van Ames geopend. Deze vestiging zou zich tot op de dag van vandaag richten op de verkoop van occasions. Een bijzonder bedrijf. Niet alleen omdat de verkoop gericht was op gebruikte wagens, ook omdat het pand langs de rijksweg Rotterdam-Breda lag hoewel het in de regel niet mogelijk was zo dicht in de nabijheid van een rijksweg te bouwen.

1960: Sliedrecht is Ames locatie nummer drie

Op 8 april opende Jan Ames een vestiging aan de Stationsweg in Sliedrecht. Het was zijn derde vestiging nadat eerder dat jaar het pand in Ridderkerk al was geopend. Uit de lokale media: ’Wanneer men over de rijksweg vanuit het westen Sliedrecht nadert, wordt men door middel van een enorme neonlichtreclame reeds van verre geattendeerd op de vestiging van het nieuwe VW-servicestation van Ames Automobielbedrijven aan de Stationsweg te Sliedrecht.''
1960 Opening Ridderkerk Met Ballonnen

1960: Ames opent vestiging in Ridderkerk

Na de uitbreiding van het pand aan de Brouwersdijk in Dordrecht kocht Jan Ames in 1958 een stalhouderij aan de Lagendijk in Ridderkerk waar direct drie man aan de slag gingen. Piet Berg deed de verkoop en administratie, Cor de Winter was er voor het magazijn en de smeerput terwijl Cor Scheffel de garage en de pomp voor zijn rekening nam. Pas na de intensieve verbouwing waarvan de kosten 175.000 gulden bedroegen, vond in 1960 onder grote belangstelling de officiële opening plaats volgens het inmiddels beproefde recept. Voor het eerst bezit Ames twee vestigingen, namelijk in Dordrecht en nu dus in Ridderkerk.
1956 Brouwersdijk Dordrecht Optocht Uitbreiding Vestiging

1956: Ames breidt uit aan de Brouwersdijk

Vanwege de groei wordt het Ames pand in 1956 aan de Brouwersdijk in Dordrecht uitgebreid. ''Langs de Brouwersdijk wapperden de vlaggen ter ere van een belangrijke uitbreiding van het garagebedrijf Ames. Er reed een MAF uit 1908 door een papieren muur, die de afsluiting vormde van het bijgebouw en modern ingerichte deel van het genoemde bedrijf. De 200 genodigden begaven zich vervolgens naar het twee verdiepingen tellende gebouw, dat 150 wagens kan bergen en een totale oppervlakte heeft van twee maal 26 bij 43 meter. De Volkswagen show, die de klanten van de heer Ames het bedrijf hebben aangeboden, bestond uit een optocht van 150 auto’s, die zich onder leiding van de heer D. Horlaar een weg hebben gebaand door het drukke zaterdagmiddag verkeer van Dordrecht.''
1953 Dordrecht Brouwersdijk Opening

1953: Ames verhuist binnen Dordrecht naar De Brouwersdijk

Vanwege de groei van het bedrijf verhuist Ames in 1953 binnen Dordrecht naar een veel groter pand aan de Brouwersdijk. Het pand aan de Brouwersdijk bestond uit een showroom, een garage, een wasruimte een kantoor en de pomp. Boven de garage waren vier woningen gebouwd. De bouwkosten bedroegen 250.00 gulden. De opening van het pand op de Brouwersdijk was een grote gebeurtenis in Dordrecht. Echtgenoot van oud-Ames medewerker: ‘’De opening van het bedrijf op de Brouwersdijk in 1953 was een enorme happening. Er kwamen echt drommen mensen kijken.’’

1952: Ames opent vestiging in Dordrecht aan Tesselschadestraat

Jan en Ans Ames vertrokken begin 1952 met hun gezin naar Dordrecht en kwamen terecht in een klein pand aan de Tesselschadestraat. De aankoopprijs van 25.000 gulden. Er was geen plek voor een showroom, maar desalniettemin werden er dat eerste jaar 80 auto’s verkocht. Eén jaar later zou Ames het pand alweer verlaten i.v.m. de verhuizing naar de Brouwersdijk. Sterovita zou het pand later overnemen en gebruiken als melk-uitgiftestation.

1947: Ames tekent Volkswagen dealercontract

Al in de eerste jaren, en dat was vanaf het moment dat de Gebroeders Ames rijwielen gingen verkopen, ontstond er een relatie met de Firma Pon. Naast bekende merken handelden Engel en Jan Ames Sr. ook in Pon rijwielen. In de jaren twintig volgden de automobielen Essex, Ford en Opel. Van het laatste merk was Ben Pon importeur totdat Opel werd verkocht aan General Motors. In 1947 volgde het VW-agentschap met een rayon van Rotterdam tot Nijmegen. Bij de opening van het pand aan de Johan de Wittstraat erkende Mijndert Pon, zoon van Ben Pon, niet alleen met een complimenteuze speech de langdurige relatie met de firma Ames. Hij bevestigde de band ook door de symbolische overhandiging van een oude fiets aan Jan Ames.
Schets van Ben Pon voor de Volkswagen Bus

1947: Nederlander Ben Pon legt met zijn schets de basis voor de VW bus

Op 23 april van dit jaar was het precies 75 jaar geleden dat de Nederlandse ondernemer Ben Pon Sr. de contouren schetst van wat later de Volkswagen-bus werd. Deze bus groeide uit tot een wereldwijd succes, en was geliefd bij de meest uiteenlopende mensen: van loodgieters tot hippies en van pechhulpdiensten tot kampeerders. Ter ere van het jubileum is de schets nu voor iedereen te zien in het Rijksmuseum temidden van andere iconen uit de Nederlandse kunst en geschiedenis van de 20ste eeuw.

1940-1945: Ames in oorlogstijd

De familie Ames wilde niet als Wehrmachtswerkstatt voor het Duitse leger werken. In particuliere sfeer moest het hoofd boven water worden gehouden. Het niet willen werken voor de Wehrmacht wreekte zich. Duitse officieren stapten het bedrijf binnen om de voorzijde van de garage in beslag te nemen voor de opslag van olie en benzine. Jan Ames weigerde en kreeg een pistool in de rug. Het resultaat was dat de Duitsers de gehele garage in beslag namen en dat Ames binnen 24 uur vertrokken moest zijn. Tegen het einde van de oorlog werd het bedrijf Ames aan de Kerkstraat weer ontruimd. Maar de familie Ames kon nog niet terugkeren. Na de oorlog kwamen er Canadezen in de garage. Zij hielpen de broers aan gereedschap, waardoor het weer mogelijk werd gemaakt het bedrijf voort te zetten.

1905: de oorsprong van Ames ligt in Leerdam

In 1905 begon oud-oom Jan Ames (14 jaar voor de geboorte van Jan Ames jr.) in Leerdam een smederij/winkel in rijwielen en huishoudelijke artikelen. Eén jaar later stapte zijn broer Engel ook in de zaak en werd dit bedrijf onder de naam van de ''Gebroeders Ames'' ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. De twee broers, voormalige leraren aan een Ambachtsschool, hadden met hun smederij een constructiewerkplaats voor ogen maar gingen tot een tweewielerhandel over. Vanaf het moment dat de eerste auto's hun intrede deden, werd ook een autohandel gestart en de broers verkochten Opel en Ford. De zaken liepen goed. In 1927 behaalden ze als Ford-dealer een recordomzet van niet minder dan 53 wagens in één maand.