Ames is 75 jaar VW dealer! 

Het is 75 jaar geleden dat Ames in 1947 het Volkswagen dealercontract heeft getekend. Wij zijn trots op onze rijke geschiedenis en daarom blikken wij gedurende de rest van het jaar regelmatig met veel plezier terug op mijlpalen uit de Ames historie. Ook organiseren wij op gezette momenten speciale Ames 75 Jaar acties.

Ontdek onze geschiedenis

 

75 Jaar acties

Wie jarig is trakteert en daarom organiseren wij gedurende de rest van het jaar regelmatig speciale Ames 75 Jaar acties. Met scherpe aanbiedingen op service, occasions en nieuwe modellen. Binnenkort meer... 

Voor nu kunt u wel alvast profiteren van onze Volkswagen 75 Editions, dit zijn actiemodellen met een unieke 75 uitrusting ter ere van 75 Jaar Volkswagen. Het merk dat wij sinds het begin van Ames voeren bestaat in Nederland namelijk nu ook 75 jaar. 

Bekijk 75 Jaar acties

Ames 75 Jaar event

Op vrijdag 7 oktober en zaterdag 8 oktober organiseren wij een Ames 75 Jaar evenement. Het belooft een geweldige belevenis te worden, want onze Volkswagen showroom in Dordrecht wordt omgebouwd tot een waar Ames Classic Car museum. Ook valt er met de Riverside Car Classic, VW T1 friet- en koffiebus, F1 race simulator en een schminkstand veel te beleven voor jong en oud. Genoeg reden om deze data in uw agenda te zetten, dit wilt u niet missen!

Locatie: Laan der Verenigde Naties 75, Dordrecht

Gratis evenement, aanmelden is niet nodig.

Meer over het Ames feestweekend

​Timelaps: Ames historie in beeld 


Gaat u met ons mee op reis?

Hieronder belichten we in chronologische volgorde een aantal bijzondere gebeurtenissen uit de unieke Ames historie. We starten bij de oorsprong van Ames en nemen u mee op reis door de bewogen Ames geschiedenis. Onderstaand overzicht wordt iedere week aangevuld.

1960: Ames opent vestiging in Ridderkerk di, 06 september
Na de uitbreiding van het pand aan de Brouwersdijk in Dordrecht kocht Jan Ames in 1958 een stalhouderij aan de Lagendijk in Ridderkerk waar direct drie man aan de slag gingen. Piet Berg deed de verkoop en administratie, Cor de Winter was er voor het magazijn en de smeerput terwijl Cor Scheffel de garage en de pomp voor zijn rekening nam. Pas na de intensieve verbouwing waarvan de kosten 175.000 gulden bedroegen, vond in 1960 onder grote belangstelling de officiële opening plaats volgens het inmiddels beproefde recept. Voor het eerst bezit Ames twee vestigingen, namelijk in Dordrecht en nu dus in Ridderkerk.
1956: Ames breidt uit aan de Brouwersdijk vr, 26 augustus
Vanwege de groei wordt het Ames pand in 1956 aan de Brouwersdijk in Dordrecht uitgebreid. ''Langs de Brouwersdijk wapperden de vlaggen ter ere van een belangrijke uitbreiding van het garagebedrijf Ames. Er reed een MAF uit 1908 door een papieren muur, die de afsluiting vormde van het bijgebouw en modern ingerichte deel van het genoemde bedrijf. De 200 genodigden begaven zich vervolgens naar het twee verdiepingen tellende gebouw, dat 150 wagens kan bergen en een totale oppervlakte heeft van twee maal 26 bij 43 meter. De Volkswagen show, die de klanten van de heer Ames het bedrijf hebben aangeboden, bestond uit een optocht van 150 auto’s, die zich onder leiding van de heer D. Horlaar een weg hebben gebaand door het drukke zaterdagmiddag verkeer van Dordrecht.''
1953: Ames verhuist binnen Dordrecht naar De Brouwersdijk vr, 05 augustus
Vanwege de groei van het bedrijf verhuist Ames in 1953 binnen Dordrecht naar een veel groter pand aan de Brouwersdijk. Het pand aan de Brouwersdijk bestond uit een showroom, een garage, een wasruimte een kantoor en de pomp. Boven de garage waren vier woningen gebouwd. De bouwkosten bedroegen 250.00 gulden. De opening van het pand op de Brouwersdijk was een grote gebeurtenis in Dordrecht. Echtgenoot van oud-Ames medewerker: ‘’De opening van het bedrijf op de Brouwersdijk in 1953 was een enorme happening. Er kwamen echt drommen mensen kijken.’’
1952: Ames opent vestiging in Dordrecht aan Tesselschadestraat ma, 01 augustus
Jan en Ans Ames vertrokken begin 1952 met hun gezin naar Dordrecht en kwamen terecht in een klein pand aan de Tesselschadestraat. De aankoopprijs van 25.000 gulden. Er was geen plek voor een showroom, maar desalniettemin werden er dat eerste jaar 80 auto’s verkocht. Eén jaar later zou Ames het pand alweer verlaten i.v.m. de verhuizing naar de Brouwersdijk. Sterovita zou het pand later overnemen en gebruiken als melk-uitgiftestation.
1947: Ames tekent Volkswagen dealercontract ma, 20 juni
Al in de eerste jaren, en dat was vanaf het moment dat de Gebroeders Ames rijwielen gingen verkopen, ontstond er een relatie met de Firma Pon. Naast bekende merken handelden Engel en Jan Ames Sr. ook in Pon rijwielen. In de jaren twintig volgden de automobielen Essex, Ford en Opel. Van het laatste merk was Ben Pon importeur totdat Opel werd verkocht aan General Motors. In 1947 volgde het VW-agentschap met een rayon van Rotterdam tot Nijmegen. Bij de opening van het pand aan de Johan de Wittstraat erkende Mijndert Pon, zoon van Ben Pon, niet alleen met een complimenteuze speech de langdurige relatie met de firma Ames. Hij bevestigde de band ook door de symbolische overhandiging van een oude fiets aan Jan Ames.
1947: Nederlander Ben Pon legt met zijn schets de basis voor de VW bus ma, 20 juni
Op 23 april van dit jaar was het precies 75 jaar geleden dat de Nederlandse ondernemer Ben Pon Sr. de contouren schetst van wat later de Volkswagen-bus werd. Deze bus groeide uit tot een wereldwijd succes, en was geliefd bij de meest uiteenlopende mensen: van loodgieters tot hippies en van pechhulpdiensten tot kampeerders. Ter ere van het jubileum is de schets nu voor iedereen te zien in het Rijksmuseum temidden van andere iconen uit de Nederlandse kunst en geschiedenis van de 20ste eeuw.
1940-1945: Ames in oorlogstijd ma, 20 juni
De familie Ames wilde niet als Wehrmachtswerkstatt voor het Duitse leger werken. In particuliere sfeer moest het hoofd boven water worden gehouden. Het niet willen werken voor de Wehrmacht wreekte zich. Duitse officieren stapten het bedrijf binnen om de voorzijde van de garage in beslag te nemen voor de opslag van olie en benzine. Jan Ames weigerde en kreeg een pistool in de rug. Het resultaat was dat de Duitsers de gehele garage in beslag namen en dat Ames binnen 24 uur vertrokken moest zijn. Tegen het einde van de oorlog werd het bedrijf Ames aan de Kerkstraat weer ontruimd. Maar de familie Ames kon nog niet terugkeren. Na de oorlog kwamen er Canadezen in de garage. Zij hielpen de broers aan gereedschap, waardoor het weer mogelijk werd gemaakt het bedrijf voort te zetten.
1905: de oorsprong van Ames ligt in Leerdam ma, 20 juni
In 1905 begon oud-oom Jan Ames (14 jaar voor de geboorte van Jan Ames jr.) in Leerdam een smederij/winkel in rijwielen en huishoudelijke artikelen. Eén jaar later stapte zijn broer Engel ook in de zaak en werd dit bedrijf onder de naam van de ''Gebroeders Ames'' ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. De twee broers, voormalige leraren aan een Ambachtsschool, hadden met hun smederij een constructiewerkplaats voor ogen maar gingen tot een tweewielerhandel over. Vanaf het moment dat de eerste auto's hun intrede deden, werd ook een autohandel gestart en de broers verkochten Opel en Ford. De zaken liepen goed. In 1927 behaalden ze als Ford-dealer een recordomzet van niet minder dan 53 wagens in één maand.
ames tijdlijn 1900 - 1950
ames tijdlijn 1950 - 1960