In november verschijnt de nieuwe Volkswagen T-Roc op de markt. De tweede generatie van de T-Roc brengt een fris design en belangrijke technologische verbeteringen. Zo is elke T-Roc voortaan uitgerust met (mild-)hybride motoren. Daarnaast biedt hij geavanceerde opties zoals een head-up display en infotainmentsystemen die ook in de Tiguan en Tayron te vinden zijn. Bovendien biedt de nieuwe T-Roc meer ruimte en een comfort-, veiligheid- en afwerkingsniveau dat je normaal gesproken in hogere segmenten terugziet.
Een succesvolle compacte SUV met vernieuwd design en meer ruimte
De T-Roc is een van de bestverkochte Volkswagens. Sinds de lancering in 2017 zijn er wereldwijd meer dan 2 miljoen exemplaren van deze compacte maar ruime vijfzits SUV, gebouwd in Wolfsburg, geleverd. Ook in Nederland is de T-Roc een hit, met bijna 40.000 verkochte voertuigen tot nu toe.
De nieuwe T-Roc is 4,37 meter lang, waarmee hij 12,2 centimeter is gegroeid ten opzichte van zijn voorganger. De wielbasis is met 2,8 centimeter toegenomen tot 2,63 meter, wat zorgt voor extra ruimte in het interieur. Het vernieuwde design valt direct op: de voorzijde met LED-koplampen en een optionele smalle lichtstrip inclusief verlicht Volkswagen-logo (bij LED Plus- of LED matrix-verlichting) benadrukt de familieband met grotere Volkswagen-modellen zoals de Tiguan en Tayron. De achterlichten zijn verbonden door een LED-lichtstrip, met ook hier optioneel een verlicht Volkswagen-logo. Ondanks deze vernieuwingen blijft de T-Roc herkenbaar door zijn coupé-achtige silhouet en de opvallende zilverkleurige sierlijst van A- naar D-stijl. De verbeterde aerodynamica (Cw-waarde 0,29) helpt bovendien het brandstofverbruik te
Ruime en hoogwaardige interieur
Dankzij de grotere buitenafmetingen en langere wielbasis is het interieur van de T-Roc ruimer dan ooit. Zelfs inzittenden van 1,85 meter hebben voorin en achterin voldoende beenruimte. De bagageruimte groeide naar 465 liter, twintig liter meer dan voorheen, en de achterbank is in drie delen neerklapbaar voor maximale flexibiliteit. Met comfortvoorzieningen zoals 14-voudig elektrisch verstelbare ergoActive-stoelen met massagefunctie biedt de T-Roc luxe die je normaal in hogere segmenten vindt.
Het interieur onderscheidt zich ook door een hoog afwerkingsniveau. Het dashboard is bekleed met een zachte stofstructuur die niet alleen stijlvol oogt, maar ook hinderlijke spiegelingen in de voorruit vermindert. Veel andere oppervlakken zijn eveneens bekleed met zachte materialen, wat zorgt voor een comfortabele loungesfeer. Daarnaast beschikt de compacte SUV over praktische details zoals USB-C-aansluitingen en een smartphone-opbergvak, dat optioneel ook een draadloze oplaadfunctie met koeling biedt.
Digitaal en connected
De nieuwe T-Roc is standaard uitgerust met de Digital Cockpit Pro, een groter (10 inch/24,4 cm) en overzichtelijker digitaal instrumentenpaneel met diverse weergavemogelijkheden. Voor het eerst is de T-Roc ook verkrijgbaar met een head-up display.
De compleet nieuwe infotainmentsystemen zijn gebaseerd op de nieuwste, vierde generatie van het Modular Infotainment System (MIB) en kenmerken zich door een heldere menustructuur en eenvoudige bediening. Klanten kunnen kiezen uit twee schermformaten: 10,1 of 12,9 inch. Navigatie is af-fabriek te bestellen of achteraf te activeren. Veel functies zijn via natuurlijke spraakbesturing (IDA) te bedienen, waarbij dankzij integratie van ChatGPT antwoorden op uiteenlopende vragen mogelijk zijn.
Daarnaast beschikt de T-Roc over het tweede-generatie driving experience control. Hiermee kan de bestuurder via het centrale display het geluidsvolume, rijprofielen en de ambiance naar wens instellen. Licht en geluid spelen daarbij samen: bij klassieke muziek klinkt het geluid rustiger en zijn de ambient light-kleuren zacht, terwijl bij energieke muziek het volume stijgt en de kleuren feller worden.
Rijassistentie uit een hoger segment
Altijd hybride: efficiënte en krachtige aandrijving
Alle nieuwe T-Roc-modellen zijn uitgerust met geëlektrificeerde, direct ingespoten turbomotoren met cilinderuitschakeling die de voorwielen aandrijven. In Nederland start de verkoop met de 1.5 eTSI-modellen, voorzien van 48V mild-hybridetechnologie. Dit systeem zorgt voor een vermogensboost bij acceleratie en maakt ‘zeilen’ mogelijk, waarbij de benzinemotor tijdelijk wordt uitgeschakeld. Klanten kunnen kiezen uit twee vermogensvarianten: 85 kW (116 pk) of 110 kW (150 pk). Later volgt ook een full hybrid-uitvoering.
Elke T-Roc is standaard uitgerust met een zeventraps automatische DSG-transmissie, die het schakelen soepel en vrijwel onmerkbaar maakt. Dit draagt aanzienlijk bij aan het rijcomfort, omdat de transmissie het schakelen volledig van de bestuurder overneemt.