100 km/h? Laat u niet flitsen! Adaptive Cruise Control helpt

Rond half maart gaat de maximumsnelheid op Nederlandse snelwegen overdag omlaag naar 100 km/h. Dat zal voor veel bestuurders even wennen zijn. Adaptive Cruise Control helpt hierbij. Het bewaakt uw snelheid en anticipeert op weifelende voorliggers.

De snelheidsverlaging van 130 km/h naar 100 km/h is een grote operatie. Rijkswaterstaat gaat meer dan 4.000 verkeersborden vervangen.

Niet alleen de grote ronde maximumsnelheidsborden worden aangepast, ook de hectometerpaaltjes en de draaiborden bij spitsstroken krijgen een upgrade.

Een nieuw tijdbord laat zien dat de snelheidslimiet geldt van 6.00 tot 19.00 uur.

Voorkom dat u ongemerkt te hard rijdt

Het zal onwennig aanvoelen om 100 km/h te rijden op de plekken waar u altijd 120 of 130 km/h ging. Om te voorkomen dat u ongemerkt te hard rijdt, kunt u de Snelheidsregelaar of de Cruise Control van uw auto gebruiken. Met de Snelheidsregelaar stelt u 100 km/h in als bovengrens en bedient u zelf het gaspedaal. U krijgt een melding zodra u te snel rijdt. Het is nog handiger om met de Cruise Control een snelheid te kiezen die door uw auto wordt vastgehouden – bijvoorbeeld 100 km/h.

Adaptive Cruise Control (ACC) gaat een stap verder en anticipeert op uw voorliggers. Het systeem remt en accelereert automatisch. Dat is reuze handig, want alle snelweggebruikers zullen in meer of mindere mate worstelen met de nieuwe snelheidsverlaging. In plaats van zelf continu het tempo aan te passen, doet de ACC dat voor u.

Zo werkt Adaptive Cruise Control

Een ingebouwd radarsysteem meet voortdurend de afstand, richting en snelheid van de auto voor u. Komt u te dichtbij, dan remt de Adaptive Cruise Control automatisch af. Is er weer ruimte, dan versnelt uw auto weer naar de ingestelde snelheid. Afhankelijk van de uitrusting, werkt de ACC bij snelheden van 30 tot 160 km/h of 30 tot 210 km/h. Auto's met een automatische versnellingsbak kunnen door het systeem volledig tot stilstand worden gebracht en weer optrekken – handig bij filerijden.

De afstand tot uw voorligger wordt gemeten in seconden en kan in vijf standen worden ingesteld. Van ‘Zeer klein’ (1 seconde) tot ‘Zeer ver’ (3,6 seconden). Op het display achter het stuur ziet u de afstand tussen u en uw voorligger, uitgedrukt met één tot vijf strepen.

Adaptive Cruise Control instellen en bedienen

Auto’s met Adaptive Cruise Control hebben links bij het stuur een extra hendel voor de bediening. Trek de hendel naar u toe om de ACC te starten. Schakel het systeem uit door de hendel van u af te duwen. Om de snelheid in te stellen die u op dat moment rijdt, drukt u de knop op de zijkant van de hendel naar beneden – richting ‘SET’. De auto houdt nu deze snelheid vast. Met diezelfde knop kunt u de ingestelde snelheid wijzigen. Plus voor sneller, min voor langzamer.

De afstand tot uw voorligger stelt u in door de schakelaar boven op de hendel naar plus of min te bewegen. Zoals hierboven uitgelegd, zijn er vijf standen om uit te kiezen. Om de Adaptive Cruise Control te pauzeren, drukt u de bedieningshendel licht van u af. Wilt u de laatst ingestelde snelheid weer hervatten, haal dan de hendel helemaal naar u toe.

Lees ook

De nieuwe Volkswagen ID.4 do, 05 maart
De ID.4, de eerste elektrische SUV van Volkswagen, is in aantocht. De laatste versie van het prototype is begin maart gepresenteerd, de onthulling van de productieversie volgt later dit jaar.
De nieuwe Volkswagen Golf nu bij ons in de showroom! wo, 19 februari
Een paar weken eerder dan verwacht mogen wij de nieuwe Volkswagen Golf alvast verwelkomen bij ons in de showrooms. De Golf 8 oogt dynamischer dan ooit en is de enige in het ‘Golf-segment’ met standaard een volledig digitale cockpit. Hij biedt meer keuze dan ooit en slaat de brug naar elektrisch rijden met maar liefst vijf hybrideversies.