Volkswagen ID R Pikes Peak

Nu al een historische elektrische racewagen


Volkswagen’s nieuwste autosportproject, de I.D. R Pikes Peak, is het raceprototype waarmee Volkswagen op 24 juni het record heeft verbroken voor elektrisch aangedreven voertuigen op de Pikes Peak International Hill Climb. Hij verbeterde ook het vorige overall record uit 2013 met 16 seconden. De nieuwe toptijd is 7:57,148 min. De I.D. R Pikes Peak sprint in 2,25 seconden van stilstand naar 100 km/h en is daarmee sneller dan een Formule 1- en Formule E-auto.

Aanmelden nieuwsbrief

De ID.R heeft op de Tianmen-berg in China opnieuw laten zien waar elektromobiliteit van morgen vandaag al toe in staat is. De ID.R toont keer op keer aan dat bestaande records zijn te breken én nieuwe maatstaven zijn te zetten met een elektrische aandrijving. Tegelijkertijd laat de ID.R zien hoe spannend de mobiliteit van morgen is.

Meer informatie

Inmiddels heeft Volkswagen het doek getrokken van de nieuwe Volkswagen ID. R, de volledig elektrische raceauto van Volkswagen. Een eerdere versie van deze raceauto wist al het record voor elektrische auto’s op Pikes Peak in Colorado op zijn naam te zetten. Sindsdien heeft Volkswagen de auto continu doorontwikkeld. Deze keer is Volkswagen vastberaden om recordhouder voor elektrische voertuigen op de 20.382 kilometer lange Nordschleife te worden. Wederom is het coureur Romain Dumas die achter het stuur kruipt om de tot nu toe snelste tijd van 6:45,90 minuten te verbeteren. Kijk hier mee naar de onthulling van het nieuwe vlaggenschip van Volkswagen Motorsport.

 

De vierwielaangedreven racer vervult een ambassadeursrol voor de toekomstige elektrische I.D.-familie en legt tegelijkertijd de link met de R GmbH-modellen, de sportieve reeks Volkswagens. Volkswagen wil tegen 2025 meer dan twintig volledig elektrische modellen in zijn gamma hebben. De productie van het eerste model uit de I.D.-familie start naar verwachting eind 2019 in Zwickau, Duitsland.

“Volkswagen wil met de I.D.-familie een voortrekkersrol innemen op het gebied van elektromobiliteit”

Race naar de wolken

De internationale Pikes Peak heuvelklim - beter bekend als de ‘Race naar de Wolken’ - wordt sinds 1916 verreden, in de Rocky Mountains nabij Colorado Springs. Het 19,99 kilometer lange parcours start op 2.800 meter hoogte en eindigt op de top, op 4.300 meter boven zeeniveau. De Pikes Peak International Hill Climb start op 2.862 meter boven zeeniveau. De weg naar de top is volledig geasfalteerd, wringt zich in 156 bochten en overbrugt precies 1.440 verticale meters. De I.D. R Pikes Peak is speciaal voor deze race ontworpen: hij combineert een laag gewicht (minder dan 1.100 kg) met optimale aerodynamica - hoe ijler de lucht, des minder downforce. Slimme software verzorgt op elk moment de optimale energieafgifte. 

Volgens de Pikes Peak-reglementen dienen elektrische auto’s bij een onderbreking van de race in staat te zijn om binnen 20 minuten weer volledig opgeladen te zijn. Daarvoor werden generatoren gebruikt, met Glycerol als brandstof. Glycerol ontstaat bij de productie van biodiesel. Het zorgt voor een verbranding waarbij nauwelijks schadelijke uitlaatgassen en reststoffen vrijkomen.

Wéér een record voor de ID. R

Een elektrische raceauto die een Formule 1 auto verslaat… de ID.R deed het! De 500kW/680pk sterke racer van Volkswagen heeft opnieuw autosportgeschiedenis geschreven, nu met een overweldigend record op het Goodwood Festival of Speed. Coureur Romain Dumas voltooide de 1,86 kilometer lange Heuvelklim in het zuiden van Engeland in slechts 39,9 seconden. Hij verpulverde het bijna 20 jaar staande record van 41,6 seconden, destijds gehaald met een Formule 1-auto.

Meer informatie

Razendsnelle ontwikkeling

Project I.D. Pikes Peak startte op 18 oktober 2017. Er zaten slechts 250 dagen tussen die datum en de race zelf. In die tijd werd er gewerkt aan de ontwikkeling van de innovatieve elektrische aandrijflijn, de aerodynamica en ondersteltechnologie, maar ook aan de specifieke eisen die aan de batterijen worden gesteld en natuurlijk aan de bouw van prototypes. Daarbij heeft Volkswagen Motorsport veel hulp gehad van partners als Volkswagen R, ANSYS, Michelin Integral e-drive en OMP.
 

Batterijtechnologie: Een slimme bron van energie

Net als een ‘gewone’ elektrische auto gebruikt de I.D. R Pikes Peak lithium-ion batterijen om energie op te slaan. In een racewagen is actieradius echter niet zo belangrijk en draait alles om het maximale vermogen. Ongeveer 20 procent van zijn benodigde energie genereert de I.D. R Pikes Peak tijdens de 20 kilometer lange race naar de top van de berg. Als de coureur afremt, converteren de elektromotoren van de auto een deel van die energie naar elektriciteit, die wordt opgeslagen in de batterijen.

Voortrekkersrol in elektromobiliteit

“Volkswagen wil met de I.D.-familie een voortrekkersrol innemen op het gebied van elektromobiliteit”, aldus dr. Frank Welsch, lid van de Raad van Bestuur van Volkswagen en verantwoordelijk voor ontwikkeling. “Deelname aan de bekendste heuvelklim ter wereld met de I.D. R Pikes Peak heeft niet alleen een symbolische betekenis, het is ook een goede test voor de algemene ontwikkeling van onze nieuwe elektrische modellen.”

Volkswagen ID. R bestand tegen de zwaarste tests

Volkswagen bevindt zich met de ID. R op het zonovergoten ‘Circuit de Almería’ in Zuid-Spanje in de voorbereidende fase van de recordpoging op de 20,832 km lange Nürburgring-Nordschleife. Aankomende zomer wil Volkswagen het huidige record voor elektrische auto’s verbreken met Romain Dumas achter het stuur.

Meer informatie

Interesse in de elektrische transitie van Volkswagen?

Laat hieronder uw gegevens achter en wij houden u vrijblijvend op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom de nieuwe elektrische Volkswagen modellen (I.D. lijn) en andere trends op het gebied van elektrificering binnen Volkswagen.