Eerste toelating: 16-03-2002

 Kenteken: 63-JG-BF

 Bouwjaar: 2002 

Over de Audi A4

Deze Classic Car betreft de tweede generatie Audi A4 (intern B6 genaamd). Deze auto uit deze modelrange werd gebouwd van 2000 tot 2005 en had een revolutionair uiterlijk. De A4 was en is nog steeds een zeer succesvol model voor Audi. De A4 biedt een ruim motoren aanbod en is leverbaar als Limousine & Avant, maar ook als Cabriolet. Sinds de A4 positioneert Audi zich als premium merk naast Mercedes en BMW.

In 2001 werd de Audi A4 B6 (interne fabriekscode Typ 8E/8H) geïntroduceerd. De stijl was geïnspireerd op die van de Audi A6 C5 maar ook de Avant was duidelijk een evolutie van de B5. In 2002 werd de A4 Cabriolet geïntroduceerd als vervanger voor de Audi Cabriolet die nog tot 2000 op basis van de Audi 80 B4 geproduceerd werd. De quattro vierwielaandrijving bleef hetzelfde als zijn voorganger. Nieuw voor de A4 was de Multitronic transmissie die in de A6 debuteerde. Dit is een door Audi ontwikkelde continu variabele transmissie die de met Tiptronic uitgeruste modellen met voorwielaandrijving verving. De Multitronic was uitsluitend beschikbaar voor de lichtere motoren omdat de transmissie een maximaal koppel van 310 Nm aankan.

Bij de introductie van de A4 B6 werden naast enkele motoren uit het vorige model ook een aantal nieuwe motoren beschikbaar. Dit waren een 2,0-liter viercilinder met vijfkleppentechniek en een 3,0-liter V6-motor eveneens met vijf kleppen per cilinder. De 1,9-liter TDI-motoren maakten gebruik van pompverstuiver techniek en de oude 2,5-liter V6 TDI met twee kleppen per cilinder is vervangen voor één met vier kleppen per cilinder in drie vermogensvarianten. In 2002 werd er een 2,0-liter benzinemotor met directe inspuiting geïntroduceerd (Fuel Stratified Injection). Tevens werden dat jaar de 1,8-liter turbomotoren opgevoerd naar 163 pk en 190 pk.

Meer lezen