Het succes van een onverwacht Volkswagen product
In 2019 was de curryworst het bestverkochte artikel van de Volkswagen-groep. Met maar liefst 6,8 miljoen exemplaren werden er meer worsten verkocht dan auto’s blijkt uit onderzoek van het AD.
Al sinds 1973 maakt Volkswagen de curryworst in zijn eigen fabriek in Wolfsburg, en al snel groeide die uit tot een soort mascotte. Behalve in de restaurants in zijn zes Duitse vestigingen is de worst ook vlot te vinden in supermarkten en voetbalstadions.
Wanneer de worst het won van de auto's
De Volkswagen-worst is erg populair en in 2015, 2017 en 2019 heeft de worst de verkoop van auto's verslagen. Volgens onderzoek van het AD verkocht Volkswagen vorig jaar ‘slechts’ 6,2 miljoen auto’s, waardoor de worst het van de auto's won. VW neemt haar vleesproduct dan ook heel serieus. De delicatesse heeft zelfs een officieel onderdelennummer bij VW. Artikel 199.398.500 A is echter niet te koop bij de Nederlandse VW-dealers.
- 2015: 7,2 miljoen curryworsten versus 5,8 miljoen auto's
- 2017: 6,8 miljoen curryworsten versus 6,2 miljoen auto's
- 2019: 6,8 miljoen curryworsten versus 6,3 miljoen auto's
Het laatste moment waarop er opnieuw meer worsten dan auto's zijn verkocht, was in 2019. De worst is in Duitsland te koop in twee uitvoeringen: een versie van 12,5 centimeter en een verlengde variant van 25 centimeter. De curryworsten worden veelal geserveerd in de bedrijfskantines van Volkswagen-fabrieken en vormen een traditioneel onderdeel van de lunch voor de medewerkers.
De introductie van Volkswagen's vegetarische curryworst
Het gemis van de vleesvariant
In 2021 besloot Volkswagen tijdelijk de vleesvariant van de curryworst uit de fabrieken in Wolfsburg te verwijderen, om plaats te maken voor een vegetarische variant. Toch was dit een tijdelijke verandering, en in 2023 werd de vleesvariant weer teruggebracht, zowel in de fabrieken als in andere verkooplocaties. Dit was een belangrijke stap, aangezien de vleesvariant altijd de populairste is geweest onder de fans van de curryworst.
In 2023 behaalde Volkswagen een record van 8,5 miljoen verkochte curryworsten, wat het hoogste aantal tot nu toe is. Het ging om maar liefst 6,4 miljoen vleesvarianten en 2 miljoen vegetarische varianten. Deze verdeling laat zien dat de vleesvariant nog steeds het populairst is.
In 2024 werd dit record zelfs geëvenaard, met opnieuw 8,5 miljoen verkochte curryworsten, waarmee het merk zijn status als 'worstproducent' blijft bevestigen.
Curryworstpakket
Ook buiten de fabrieken zijn de verse worsten zeer populair. Zo geven diverse Volkswagen-dealers bij de aflevering van een nieuwe auto een curryworstpakket cadeau. Ook succesvol is de originele Volkswagen Ketchup, waarvan jaarlijks zo’n half miljoen kilo wordt geproduceerd.