De nieuwe Volkswagen T-Roc heeft de maximale score van vijf sterren behaald

Euro NCAP-veiligheidstest

  • Vijf sterren in de Euro NCAP-test van 2025 dankzij een uitgebreid veiligheidsconcept
  • Veel veiligheidssystemen zijn standaard aanwezig, waaronder Front Assist, Lane Assist, Side Assist, Light Assist, vermoeidheidsherkenning en een hellingstartassistent.
  • Technologische innovaties uit een hoger segment zijn beschikbaar
  • De vernieuwde T-Roc beschikt over nieuwe hybride-aandrijflijnen, een hoogwaardig interieur, extra ruimte en infotainment van de nieuwste generatie.

De nieuwe T-Roc heeft in de Euro NCAP-tests van 2025 de maximale score van vijf sterren behaald. Daarmee onderstreept Volkswagen opnieuw zijn hoge veiligheidsniveau binnen alle voertuigsegmenten. De compacte SUV presteerde uitstekend op het gebied van bescherming van volwassen inzittenden, kinderen en kwetsbare weggebruikers, evenals op ongevalspreventie dankzij een breed scala aan standaard assistentiesystemen. Bovendien is de T-Roc standaard voorzien van een uitstapwaarschuwing, die bijdraagt aan de bescherming van passerende fietsers.

De testresultaten bevestigen dat de T-Roc voldoet aan de actuele en strengere Euro NCAP-eisen. De beoordeling omvat onder meer bescherming bij frontale en zijdelingse aanrijdingen, whiplashbescherming en geavanceerde noodremsystemen voor voetgangers en fietsers. Ook de sterke focus van Euro NCAP op actieve veiligheidssystemen die ongevallen helpen voorkomen, komt duidelijk tot uiting in de behaalde score

Assistentiesystemen: standaard en optioneel beschikbaar

Zelfs de basisuitvoering van de T-Roc beschikt over een uitgebreide reeks assistentiesystemen. Tot de standaardvoorzieningen behoren onder meer Front Assist (autonome noodremfunctie met voetganger- en fietsersherkenning), Lane Assist (rijstrookassistent), Side Assist met Rear Traffic Alert en uitstapwaarschuwing, Light Assist (grootlichtassistent), vermoeidheidsherkenning, een hellingstartassistent, elektronische stabiliteitscontrole, Park Distance Control en de Auto Hold-functie.

Daarnaast zijn, afhankelijk van de uitvoering, diverse aanvullende systemen beschikbaar, zoals cruisecontrol of adaptieve cruisecontrol, een vooruitziende snelheidsbegrenzer, Front Cross Traffic Assist, een achteruitrijcamera (standaard vanaf de Life-uitvoering) en Park Assist Plus (standaard bij de Style- en R-Line-uitvoeringen).

Veiligheid over de volledige linie

Eerder dit jaar behaalde de Volkswagen Tayron eveneens vijf sterren in de Euro NCAP-test. Daarnaast tonen de herbeoordelingen van 2025 aan dat de Golf, ID.3 en ID.4 dankzij voortdurende optimalisaties hun vijfsterrenstatus behouden. Deze resultaten benadrukken het ‘safety4all’-principe van Volkswagen: geavanceerde assistentiesystemen en technologische innovaties zijn niet voorbehouden aan topmodellen, maar ook breed beschikbaar binnen de volumemodellen.

T-Roc: op alle fronten vernieuwd

De tweede generatie T-Roc borduurt voort op het succes van de bestseller uit 2017 en is op alle vlakken verder ontwikkeld. Nieuwe hybride-aandrijflijnen, een duidelijk hoogwaardiger interieur met infotainment van de volgende generatie en vernieuwde cockpit- en bedieningsconcepten verhogen het comfort en gebruiksgemak. Daarnaast biedt de T-Roc meer ruimte in zowel het interieur als de bagageruimte, terwijl de assistentiesystemen het niveau van hogere voertuigklassen benaderen. Bovendien is een automatische DSG-transmissie standaard op alle uitvoeringen.

Euro NCAP in het kort

Euro NCAP is een onafhankelijke Europese organisatie die sinds 1997 de veiligheid van nieuwe voertuigen beoordeelt, ondersteund door transportministeries, automobilistenclubs en verzekeringsorganisaties. De testprocedures en eisen voor actieve en passieve veiligheid worden regelmatig aangescherpt.