Op dinsdag 16 september 2025 heeft de Rijksoverheid de plannen gepresenteerd voor het komende jaar. Wij zetten, in samenwerking met Amega Fleet, de belangrijkste voorstellen uit de Miljoenennota en het Belastingplan op een rij, specifiek toegepast op automobiliteit.
Let wel: de contouren zijn duidelijk, maar de definitieve vorm volgt nog. Alles is onder voorbehoud van goedkeuring door de Tweede en Eerste Kamer én het toekomstige kabinet.
1. Algemene lijn: Fiscale prikkels als motor voor vergroening
De overheid kiest nadrukkelijk voor een fiscaal beleid dat duurzaam rijden beloont en fossiele mobiliteit ontmoedigt. Denk aan aanpassingen in de MRB, BPM en het invoeren van een nieuwe pseudo-eindheffing voor zakelijke fossiele voertuigen. Er wordt gestreefd naar een meer evenwichtige belasting van fossiele en elektrische voertuigen.
Klimaatfonds als financiële ruggengraat
Maatregelen zoals de pseudo-eindheffing op fossiele zakelijke auto’s en de MRB-korting voor elektrische voertuigen worden mede bekostigd vanuit het Klimaatfonds. Zo waarborgt de overheid dat vergroening niet alleen planmatig, maar ook financieel haalbaar blijft.
2. Autobelastingen: Wat verandert er concreet?
Pseudo-eindheffing voor fossiele zakelijke auto’s (vanaf 2027).
Werkgevers betalen 12% heffing over de cataloguswaarde (incl. btw en bpm) voor nieuwe fossiele auto's die vanaf 2027 ter beschikking worden gesteld aan werknemers (code M1). Deze heffing is niet aftrekbaar of door te berekenen aan medewerkers.
Overgangsregeling:
Voor auto’s die vóór 1 januari 2027 zijn geleverd, geldt de heffing pas vanaf 17 september 2030. Volledig elektrische voertuigen zijn vrijgesteld.
MRB-korting voor emissievrije auto’s
De korting op de motorrijtuigenbelasting blijft tot en met 2029 bestaan. In 2026 t/m 2028 wordt deze zelfs verhoogd naar 30%. In 2029 zakt dit naar 25%, waarna de regeling vanaf 2030 verdwijnt.
Aanschafbelasting (BPM): hogere tarieven & lagere CO2-drempels
Om de belastingopbrengsten op peil te houden én schonere keuzes te stimuleren, worden:
- De CO2-schijfgrenzen elk jaar verlaagd
- De tarieven verhoogd
- De dieseltoeslag (ook op PHEV’s) verhoogd
| Jaar | Schijfgrens | Tarief | Dieseltoeslag |
| 2026 | 1,55% | 1,57% | 1,57% |
| 2027 | 1,46% | 1,48% | 1,48% |
| 2028 | 1,38% | 1,40% | 1,40% |
Sinds 2025 geldt een vast bpm-tarief van € 667 voor alle emissievrije auto’s, inclusief campers, rolstoelvoertuigen en motorfietsen (€ 200).
Bijtelling elektrische auto’s: gelijktrekken met fossiel (vanaf 2026).
Vanaf 2026 vervalt het belastingvoordeel. Bijtelling voor EV’s wordt dan 22%, net als bij brandstofauto’s. Het verschil tussen EV en fossiel verdwijnt daarmee fiscaal.
3. Overige mobiliteitsmaatregelen
Rapportageplicht werkgebonden personenmobiliteit (WPM)
Werkgevers met meer dan 100 medewerkers moeten sinds 1 juli 2024 rapporteren over mobiliteit. Er ligt een motie om deze grens te verhogen naar 250 medewerkers – dit zou de administratieve lasten aanzienlijk beperken.
Fiets van de zaak: bijtelling versoepeld
Geen bijtelling meer voor pool-, deel- en hubfietsen die niet structureel bij de werknemer thuis staan. Werkt met terugwerkende kracht vanaf 2020.
Accijnskorting op brandstoffen verlengd (tot eind 2026)
Benzine: €0,79/l | Diesel: €0,52/l | LPG: €0,19/l
Er wordt ook geen inflatiecorrectie toegepast. Dit is een tijdelijke maatregel om de koopkracht te beschermen.
Deze informatie overzichtelijk in een whitepaper ontvangen?
Amega Fleet, net als Ames Autobedrijf onderdeel van Amega, heeft deze informatie zorgvuldig samengesteld en in een whitepaper beschikbaar gemaakt. Via onderstaande button kunt u de whitepaper kosteloos en vrijblijvend opvragen.
DISCLAIMER: Deze samenvatting is met zorg samengesteld, maar vormt geen juridisch of fiscaal advies. Aan de inhoud kunnen geen rechten worden ontleend. Voor officiële en actuele informatie verwijzen wij naar de rijksoverheid.