Mijlpaal in verkeersveiligheid: al meer dan 2 miljoen Volkswagens met Car2X
- Car2X informeert bestuurders over files, ongelukken, wegwerkzaamheden en naderende hulpvoertuigen en helpt kritieke situaties te voorkomen
- Hoe meer voertuigen de technologie gebruiken, hoe effectiever het systeem wordt
- Car2X beschikbaar in veel Volkswagen-modellen
Connectiviteit maakt autorijden vandaag de dag veiliger, comfortabeler en efficiënter. Met de productie van inmiddels meer dan twee miljoen Volkswagens met Car2X-technologie zet het merk een belangrijke stap richting het terugdringen van verkeersongevallen in Europa. Dankzij het principe van lokale zwermintelligentie staan Car2X-voertuigen voortdurend in realtime contact met elkaar én met de verkeersinfrastructuur. In potentieel gevaarlijke situaties kan de Traffic Hazard Assist-rijassistent standaard of optioneel beschikbaar in tal van Volkswagen-modellen de bestuurder vroegtijdig waarschuwen om ongevallen te helpen voorkomen.
In het brede scala aan Volkswagen-modellen die zijn uitgerust met Car2X-technologie vindt de communicatie tussen voertuig en infrastructuur plaats binnen milliseconden volledig onafhankelijk van een mobiel netwerk. Deze directe dataverbinding zorgt voor aanzienlijk snellere reactietijden en maakt tijdige waarschuwingen mogelijk in situaties waarin elke fractie van een seconde telt, zoals bij een noodstop, plotselinge filevorming of het naderen van hulpdiensten.
Daarnaast neemt de connectiviteit met de verkeersinfrastructuur een steeds belangrijkere rol in. Slimme systemen langs de weg kunnen voertuigen voorzien van gerichte waarschuwingen over uiteenlopende verkeerssituaties: van spookrijders en obstakels tot mensen, dieren of voorwerpen op de rijbaan, en zelfs over gevaarlijke weersomstandigheden.
Communicatie met intelligente verkeersinfrastructuur
In heel Europa wordt steeds meer geïnvesteerd in Car2X-apparatuur voor de verkeersinfrastructuur. Zo heeft Autobahn GmbH in Duitsland al meer dan 1.000 aanhangers voor wegwerkzaamheden uitgerust met Car2X-technologie. In Oostenrijk zijn er nu communicatie-units langs het gehele snelwegennet geplaatst. Landen als Italië, Spanje, Tsjechië, Hongarije en Slovenië zijn daar ook mee bezig en hebben al hulp- en speciale voertuigen uitgerust met de technologie. Daarnaast gebruiken pechhulpdiensten Car2X ook om informatie te delen met weggebruikers binnen een bereik van maximaal 800 meter. Wegbeheerders en hulpdiensten zien dit als een mijlpaal in het voorkomen van ongelukken en het vergroten van de veiligheid van hun medewerkers op de weg.
Hulpsystemen kunnen nog beter worden
Tevens opent Car2X nieuwe mogelijkheden voor innovatieve assistentiesystemen die het rijden in de toekomst nog comfortabeler en efficiënter maken. Car2X functioneert nu al als een virtuele assistent die de sensoren aan boord van de auto aanvult en rijhulpsystemen kan ondersteunen. Zo kan de optionele Travel Assist met ACC de snelheid van de auto met behulp van de Car2X-informatie binnen de limieten van het systeem verlagen, zelfs als het einde van een file bijvoorbeeld nog niet zichtbaar is. Voor geassisteerde rijstrookwisselingen op snelwegen kan Car2X-informatie worden gebruikt om de acceleratie op een slimme manier te regelen. In de toekomst kunnen ook fietsers, motorrijders en andere weggebruikers - zoals vrachtwagens en bussen - in het netwerk worden opgenomen. In lijn daarmee is Volkswagen onder andere lid van de Coalition for Cyclist Safety, een consortium van toonaangevende namen uit de auto-, fiets- en technologie-industrie. Het initiatief is opgericht in 2023 en heeft als doel de veiligheid van fietsers verder te vergroten door ze te integreren in het technologische ecosysteem.
De Car2X-technologie is momenteel als optie verkrijgbaar in de Golf, T-Roc, Tiguan, Tayron, Passat, ID.3, ID.4 en ID.5 en wordt standaard geleverd in de ID.7.