Volkswagen presenteert op de IAA Mobility in München de ID. CROSS Concept, een vooruitblik op een compacte en betaalbare elektrische SUV die in 2026 op de markt komt. Met herkenbaar Volkswagen-design, technologie uit hogere segmenten en een hoogwaardige afwerking belichaamt het model de volgende stap in de elektrische strategie van het merk. De ID. CROSS biedt de ergonomie en kwaliteit die je van Volkswagen mag verwachten, verpakt in een nieuw, eigentijds design. Daarmee zet Volkswagen zijn ambitie kracht bij om in 2025 het grootste EV-merk van Europa te zijn.
ID. CROSS Concept: Design met een glimlach
De ID. CROSS Concept is ontworpen volgens Volkswagen’s nieuwe ‘Pure Positive’ designtaal, gebaseerd op stabiliteit, sympathie en een subtiel ‘geheim ingrediënt’. Strakke lijnen, krachtige oppervlakken en een opvallende 3D-lichtsignatuur geven de auto een karaktervol en bijna vrolijk uiterlijk. Inspiratie uit iconen als de Golf en de klassieke Volkswagen-bus komt terug in details zoals de rechte raamlijn en kenmerkende C-stijlen. Zo slaat Volkswagen een brug tussen zijn rijke erfgoed en de toekomst van elektrische mobiliteit.
Een design dat verleden en toekomst verbindt
Het exterieur van de ID. CROSS Concept weerspiegelt zijn positieve karakter. Mede dankzij de toepassing van speciale graphics en de 3D-lichtsignatuur lijkt het alsof de auto ‘lacht’. Daarbij verwijst het ontwerp bewust naar iconen als de Golf en de Volkswagen-bus. Het ‘geheime ingrediënt’ komt onder meer terug in de karakteristieke C-stijlen en de volledig rechte raamlijn. Volkswagen benut hiermee zijn rijke erfgoed - iets waar slechts weinig volumemerken wereldwijd op kunnen bogen – en dat erfgoed blijft een essentieel onderdeel van de weg naar de toekomst.
Compact vanbuiten, ruim vanbinnen
Met een lengte van 4.161 mm, breedte van 1.839 mm en hoogte van 1.588 mm is de ID. CROSS Concept vergelijkbaar met de huidige T-Cross, maar hij biedt beduidend meer binnenruimte. Het innovatieve MEB-platform en het slimme interieurontwerp zorgen voor een bagageruimte van 450 liter én een extra ‘frunk’ van 25 liter. Uniek zijn ook de speciaal ontwikkelde 21 inch ‘Balboa’-velgen in combinatie met Goodyear 235/40 R21-banden, waarbij het ontwerp naadloos doorloopt in de bandwangen. De combinatie van compacte afmetingen en een ruimtelijk interieur maakt de ID. CROSS ideaal voor zowel de stad als daarbuiten.
Lounge-gevoel en intuïtieve bediening in de ID. CROSS Concept
Het interieur van de ID. CROSS Concept is een rustgevende lounge met hoogwaardige materialen en een warme Vanilla Chai-kleur. Dankzij sfeerverlichting, natuurlijke plantmotieven en zelfs echte planten in de zwevende middenconsole ontstaat een ontspannen ambiance. De speciaal ontworpen stoelen kunnen volledig worden neergeklapt tot een bed, een subtiele verwijzing naar de iconische VW-bus. De cockpit biedt een perfecte balans tussen ergonomie en intuïtieve bediening, met twee grote schermen (11 en 13 inch), spraakbesturing en fysieke knoppen voor optimale focus en gebruiksgemak tijdens het rijden.
De volgende fase in elektromobiliteit: MEB+
De voorwielaangedreven ID. CROSS Concept is gebaseerd op het modulaire MEB-platform, dat in de toekomst wordt doorontwikkeld naar MEB+, met verbeteringen op het gebied van motoren, accu’s en software. Vanaf volgend jaar introduceert Volkswagen een nieuwe softwaregeneratie die voor klanten merkbare functionele verbeteringen gaat opleveren. MEB+ maakt het mogelijk om de productieversie van de ID. CROSS Concept en de nieuwe ID. Polo uit te rusten met hoogwaardige technologie, terwijl ze betaalbaar blijven.
De elektromotor van de concept car levert 155 kW (211 pk) en drijft de voorwielen aan. Het WLTP-bereik wordt geschat op maximaal 420 kilometer*. Naar verwachting heeft de ID. CROSS Concept een kogeldruk van 75 kg, genoeg voor twee e-bikes, en een maximaal geremd aanhangwagengewicht van 1.200 kg.
Vier compacte elektrische modellen vanaf 2026
Na de onthulling van de ID. CROSS Concept volgen in 2026 de productieversies van vier compacte elektrische modellen: de ID. 2all, ID. GTI Concept, ID.1 EVERY1 en de ID. CROSS. De nieuwe ID. Polo beleeft begin 2026 zijn wereldpremière, gevolgd door de ID. Polo GTI en later dat jaar de ID. CROSS, die in Spanje geproduceerd wordt. De ID. EVERY1 volgt in 2027, met de definitieve naam nog niet bekend. Deze modellen maken elektrisch rijden toegankelijker dan ooit.