Het Nederlandse overheidsbeleid voor de zakelijke leasemarkt ondergaat in 2025 en 2026
significante veranderingen, met als doel de transitie naar emissievrije mobiliteit te bevorderen.
Hieronder volgt een overzicht van de belangrijkste maatregelen, onderverdeeld in
personenauto’s en bedrijfswagens.
Personenauto’s
Wijziging bijtelling en belastingtarieven voor EV's
- 2025 = Het bijtellingspercentage voor volledig elektrische auto’s stijgt naar 17%
over de eerste €30.000 van de cataloguswaarde; voor bedragen daarboven geldt
22%. - 2026 = De bijtellingskorting vervalt volledig, waardoor het standaardtarief van 22%
over de gehele cataloguswaarde van toepassing wordt.
Motorrijtuigenbelasting (MRB)
- Elektrische voertuigen (EV’s):
- 2025 = 75% korting op het reguliere MRB-tarief; men betaalt 25% van het
benzinetarief.
- 2026 = Korting daalt naar 25%; men betaalt 75% van het benzinetarief.
- 2030 = Korting vervalt volledig; volledige MRB is verschuldigd. - Plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s):
- 2025 = 25% korting op het MRB-tarief; men betaalt 75% van het
benzinetarief.
- 2026 = Korting vervalt; volledige MRB is verschuldigd
Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM)
- Elektrische auto’s = Vanaf 2025 wordt een vast BPM-bedrag van circa €650
geïntroduceerd, ongeacht merk, model of gewicht. - PHEV’s = Het aparte BPM-tarief vervalt in 2025; reguliere BPM-tarieven op basis
van CO₂-uitstoot worden van toepassing.
Subsidies
De Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) stopt na 2024; vanaf
2025 is er geen subsidie meer beschikbaar voor de aanschaf of lease van nieuwe
elektrische personenauto’s
Bedrijfswagens
BPM-vrijstelling
De BPM-vrijstelling voor bestelwagens wordt per 1 januari 2025 afgeschaft. Vanaf dat
moment wordt de BPM berekend op basis van de CO₂-uitstoot, met een tarief van €74,41
per gram CO₂. Dit kan leiden tot een aanzienlijke stijging van de aanschafprijs voor
bedrijfswagens met fossiele brandstofmotoren. Een plug-in hybride is een interessant
alternatief.
Zero-emissiezones
Vanaf 1 januari 2025 voeren diverse Nederlandse steden zero-emissiezones in, waar
alleen emissievrije voertuigen zijn toegestaan. Nieuwe bedrijfswagens op fossiele
brandstoffen die na deze datum worden aangeschaft, krijgen geen toegang tot deze
zones. Voor bedrijfswagens met euro 6 diesel motor en registratie voor 2025 geldt dat
deze nog tot eind 2027 de stadscentra in mogen.
Motorrijtuigenbelasting (MRB) – Elektrische bestelwagens
- 2025 = 75% korting op het MRB-tarief; men betaalt 25% van het benzinetarief.
- 2026 = Korting vervalt; volledige MRB is verschuldigd.
Subsidies
- De Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) is komen te vervallen per 2025.
Disclaimer
Hoewel deze informatie over "Fiscaal beleid" met de grootst mogelijke zorg is samengevat, kunnen er geen rechten aan w2orden ontleend of aanspraak worden gemaakt op de juistheid en volledigheid van de inhoud. Bij het gebruikmaken van hyperlinks (verwijzingen naar websites) aanvaardt Amega Fleet geen enkele aansprakelijkheid voor de geboden informatie op deze sites. Ook aanvaarden wij geen aansprakelijkheid voor de eventuele schade die daardoor kan ontstaan.