Elektrische Volkswagen ID. Polo nu te reserveren vanaf € 24.990

  • Nieuwe, volledig elektrische versie van de Polo
  • MEB+ platform scoort op efficiency, ruimte én prijs
  • Nieuwe designtaal; uit Europa, voor Europa
  • Technologie en luxe uit een hoger segment in compacte jas
  • Zeer ruime plaats voor vijf personen en 435 liter bagageruimte
  • Keuze uit twee accupakketten en vier uitvoeringen
  • Vanaf volgend jaar leverbaar, met een vanafprijs van € 24.990*

 

Volkswagen heeft een van zijn meest iconische modellen opnieuw uitgevonden. Vijftig jaar na de introductie van de Polo – al decennialang een vertrouwd beeld op de Nederlandse wegen – staat de volledig elektrische ID. Polo aan de vooravond van zijn wereldpremière in 2026. Met de ID. Polo maakt Volkswagen e-mobiliteit toegankelijker dan ooit, dankzij de nieuwste generatie van het modulaire elektrische MEB+-platform. De officiële voorverkoop start naar verwachting medio mei 2026, terwijl geïnteresseerden nu al een ID. Polo kunnen reserveren bij Volkswagen. De ID. Polo wordt volgend jaar leverbaar met een vanafprijs van € 24.990.

MEB+: meer ruimte, hogere efficiency en lagere kosten

De ID. Polo is niet alleen het eerste Volkswagen-model onder leiding van Andy Mindt, maar is ook gebouwd op de nieuwste generatie van het modulaire elektrische platform: MEB+. Een van de belangrijkste innovaties van dit platform is de nieuwe elektrische voorwielaandrijving, die speciaal is ontwikkeld voor de compactere modellen van het merk. Deze aandrijflijn biedt duidelijke voordelen op het gebied van technische eenvoud, het aantal benodigde componenten en daarmee het totale voertuiggewicht. Juist bij kleinere modellen vertaalt dit zich in een lager energieverbruik en lagere totale kosten.

Dankzij de slimme opbouw van het MEB+-platform biedt de ID. Polo een merkbaar ruimer interieur. Hoewel de buitenafmetingen vergelijkbaar zijn met die van de huidige Polo, beschikt de ID. Polo over 19 mm extra binnenruimte – met name achterin – evenals bredere zitplaatsen en meer hoofdruimte. De elektrische voorwielaandrijving draagt bovendien bij aan een aanzienlijk grotere bagageruimte, doordat achterin geen aandrijfcomponenten zijn geplaatst. Daardoor groeit de bagageruimte met bijna 20 procent ten opzichte van de huidige Polo, van 351 naar 435 liter. Opvallend is ook de extra diepe opbergruimte onder de bagagebodem, mogelijk gemaakt doordat de techniek zich volledig aan de voorzijde bevindt. Ter vergelijking: de huidige Volkswagen Golf biedt een bagageruimte van 381 liter.

Tot de belangrijkste technische vernieuwingen van het MEB+-platform behoren de nieuwe Volkswagen APP290-elektromotor en de nieuwste generatie, in eigen huis ontwikkelde vermogenselektronica. De elektromotor bestaat uit innovatieve hoofdcomponenten zoals de stationaire stator, de roterende rotor en een geïntegreerd koelsysteem. De eentraps transmissie en de eveneens nieuw ontwikkelde pulsomvormer zijn direct op de motorbehuizing gemonteerd. Deze pulsomvormer regelt zowel de vermogens- en koppelafgifte als de energierecuperatie en zet de gelijkstroom uit het accupakket om in wisselstroom voor de elektromotor. De geavanceerde omvormer verhoogt de efficiëntie en draagt, dankzij interne ontwikkeling en productie, bij aan lagere kosten en daarmee een scherpere vanafprijs van de ID. Polo.

 

De lithium-ionaccu de PowerCo unified cell is vlak in de bodem geïntegreerd en maakt gebruik van cel naar pakket-technologie, waardoor minder modules nodig zijn. Dit resulteert in lagere kosten, een lager gewicht en een efficiënter ruimtegebruik, terwijl de energiedichtheid met circa 10 procent toeneemt en het rijbereik verder groeit. De volledig nieuwe accupakketten van Volkswagen en dochteronderneming PowerCo worden geproduceerd in de gigafabriek in Salzgitter en in de toekomst ook in Valencia. Op het accupakket geldt een garantie van 8 jaar of maximaal 160.000 kilometer.

Vier uitvoeringen, vier vermogensvarianten en twee accupakketten

Bij de marktintroductie medio 2026 is de ID. Polo leverbaar in drie uitrustings- en vermogensniveaus: Trend, Life en de extra complete en krachtigere Style. Deze uitvoeringen zijn standaard uitgerust met een 37 kWh accupakket (netto), dat bij DC-snellaadstations met maximaal 90 kW kan worden geladen. Snelladen behoort daarmee standaard tot de uitrusting van alle versies. Voor de ID. Polo Life en Style is optioneel een groter accupakket van 52 kWh verkrijgbaar, met een maximale DC-laadsnelheid van 130 kW. Het AC-laadvermogen bedraagt voor beide accupakketten 11 kW, bijvoorbeeld bij een thuislaadpunt. Het laden van 10 tot 80 procent neemt met 90 kW circa 27 minuten in beslag en met 130 kW ongeveer 23 minuten. De geschatte actieradius bedraagt circa 300 km** (WLTP) voor het standaard accupakket en loopt op tot maximaal 450 km** (WLTP) voor de grotere batterij.

Geautomatiseerde rijfuncties en een nieuw exterieur­geluid

Dankzij het MEB+-platform profiteert de ID. Polo niet alleen van de nieuwste elektrische aandrijftechnologie, maar ook van geavanceerde rijassistentiesystemen. Travel Assist 3.0 ondersteunt de bestuurder bij het automatisch binnen de rijstrook blijven, het aanpassen van de snelheid en het wisselen van rijstrook op snelwegen. Voor het eerst beschikt de ID. Polo bovendien over verkeerslicht- en stopbordherkenning.

Daarnaast is de ID. Polo de eerste elektrische Volkswagen die is uitgerust met een nieuw exterieur­geluid, speciaal door en voor Volkswagen ontwikkeld. Dit waarschuwingsgeluid is hoorbaar tot 25 km/u en past zich in realtime aan voor een prettige en herkenbare beleving. In de Sport-stand wordt tot 50 km/u bovendien een karakteristiek sportief geluid gegenereerd.

Volledig nieuw onderstel zet de lat in het segment nog hoger

De ID. Polo is uitgerust met een volledig nieuw ontwikkeld onderstel dat comfort en rijdynamiek naar een hoger segment tilt. Het chassis is specifiek afgestemd op de elektrische voorwielaandrijving en combineert een MacPherson-vooras met een compacte torsie-achteras voor een nauwkeurige wegligging en directe stuurrespons. In vergelijking met de MQB-Polo zijn de natuurlijke frequenties van de assen met 5 procent verlaagd, wat resulteert in een merkbaar verbeterd trillings- en rijcomfort.

Daarnaast beschikt de ID. Polo over een nieuw, lichtgewicht one-box-remsysteem met schijfremmen op beide assen. Dit systeem biedt een optimaal en consistent pedaalgevoel, ondersteunt een efficiëntere energierecuperatie en is bovendien 26 procent lichter dan bij vergelijkbare elektrische modellen.

Nu te reserveren, in 2026 leverbaar vanaf € 24.990*

De ID. Polo is ontworpen en ontwikkeld in Wolfsburg en wordt geproduceerd in het Spaanse Martorell. Het model vormt de aftrap van een uitgebreide reeks nieuwe, volledig elektrische compacte Volkswagens. De officiële verkoop start naar verwachting medio april 2026, terwijl geïnteresseerden zich nu al bij Volkswagen kunnen melden voor een reservering van de ID. Polo. De eerste exemplaren worden medio september bij de Nederlandse dealers verwacht; de uitvoeringen met het 37 kWh-accupakket volgen naar verwachting medio november. De definitieve technische specificaties, uitrustingsniveaus en vanafprijzen worden in de aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt.