Elektrisch de Alpen in: Zo over elke berg heen

Met een elektrische auto naar de wintersport? Enkele jaren geleden riep dat bij veel automobilisten nog vooral vragen en zorgen op. Wie vandaag rekening houdt met een aantal praktische aandachtspunten, reist echter probleemloos en ontspannen naar de besneeuwde bergtoppen. Zeker met de snelle, comfortabele en vierwielaangedreven Volkswagen ID.7 Tourer GTX Limited Edition, zoals wij ervaren tijdens een reis naar Italië.

Het aantal Nederlanders dat in juli 2025 ergens in Europa zijn elektrische auto aan een snellader koppelde, lag maar liefst 36 procent hoger dan een jaar eerder, zo blijkt uit cijfers van laadprovider Fastned. Dat onderstreept dat steeds meer landgenoten inmiddels zonder aarzelen met hun EV op vakantie gaan. Ook in de winter- en wintersportmaanden is dat uitstekend mogelijk. Dat een accupakket bij lage temperaturen iets minder presteert dan bij 20 °C, vormt geen reden voor laadstress. Moderne elektrische auto’s bieden een aanzienlijk groter rijbereik en kortere laadtijden dan voorheen. In combinatie met het snel groeiende Europese laadnetwerk, met inmiddels meer dan 150.000 snelladers, zijn er weinig argumenten om níét met ski’s of snowboards op reis te gaan. Zeker niet in de Volkswagen ID.7 Tourer GTX Limited Edition, die dankzij zijn 86 kWh-accupakket onder optimale omstandigheden een maximale WLTP-actieradius van 578 kilometer* biedt.

Met of zonder dakkoffer op reis?

Het is goed om te realiseren dat een dakkoffer voor veel wintersporters vaste uitrusting  invloed heeft op de actieradius. Betekent dat dat de ski’s thuis moeten blijven? Met de 4,96 meter lange Volkswagen ID.7 Tourer is dat zeker niet noodzakelijk. Met een doordachte manier van inpakken biedt de 605 liter grote bagageruimte ruimschoots plaats, zelfs voor een gezin van vier. Door de lange ski’s via het skiluik te vervoeren en de overige bagage slim daaromheen te verdelen, kan de dakkoffer die overigens als origineel Volkswagen-accessoire voor de ID.7 beschikbaar is  gerust achterwege blijven. Ook op de achterbank is het comfortabel vertoeven; dankzij de royale wielbasis van 2,97 meter profiteren passagiers van volop beenruimte.

Stabiel en zelfverzekerd over de Autobahn

Onderweg naar onze bestemming Livigno genieten we volop van een uiterst comfortabele reis. In dat opzicht doet de Volkswagen ID.7 Tourer GTX Limited Edition zijn naam alle eer aan. Als topmodel binnen de ID.-familie beschikt hij over een tweede elektromotor die, in aanvulling op de achterste motor, de voorwielen aandrijft. Samen leveren ze een gecombineerd vermogen van 250 kW (340 pk). In combinatie met het aangescherpte onderstel verenigt de GTX sportieve elektrische prestaties op overtuigende wijze met een hoog niveau van luxe en comfort.

Op de vroege zondagochtend waarop we vertrekken, zijn de Duitse snelwegen nog aangenaam rustig. Dat nodigt uit om het potentieel van de auto even te benutten. Met indrukwekkend gemak versnellen we naar de elektronisch begrensde topsnelheid van 180 km/u. De ID.7 blijft daarbij strak en stabiel op koers en bewijst in lange, vloeiende Autobahnbochten zijn uitstekende koersvastheid.

Snelladend richting de sneeuw

Met het oog op de actieradius is het tijdens een lange rit verstandiger om de snelheid enigszins te temperen. De luchtweerstand de belangrijkste factor in het energieverbruik neemt immers exponentieel toe naarmate de snelheid stijgt. Daarom houden we een kruissnelheid van circa 130 tot 140 km/u aan, wat de rijervaring bovendien nog ontspannender maakt. Het GTX-interieur, met verwarm- en ventileerbare stoelen inclusief massagefunctie, biedt uitstekende ondersteuning, terwijl de geavanceerde airconditioning zorgt voor een aangenaam klimaat. De goed geïsoleerde cockpit draagt bij aan een weldadige rust, die desgewenst kan worden aangevuld met het hoogwaardige Harman Kardon-audiosysteem.

Bij deze snelheden volstaat het om onderweg enkele keren ongeveer een half uur te snelladen precies genoeg voor een kop koffie en een korte pauze – om de bijna duizend kilometer lange reis naar de bestemming af te leggen. Langs de belangrijkste Duitse snelwegen zijn laadpunten ruim voorhanden en de navigatiesoftware van de Volkswagen ID.7 selecteert automatisch de meest efficiënte laadstops op basis van de resterende route.