Audi onthult design Formule 1-auto voor 2026

  • Audi R26 Concept voorproefje van Formule 1-identiteit van het team
  • Meedoen om te winnen, met strijd om de wereldtitel tegen 2030
  • Audi CEO Gernot Döllner: “Deelname aan Formule 1 is het volgende hoofdstuk in de transformatie van onze onderneming”

115 dagen vóór zijn debuut in de Formule 1 gaf Audi in het Audi Brand Experience Center in München een exclusief voorproefje van zijn deelname aan de koningsklasse van de autosport in 2026. Tijdens het evenement onthulde het merk het kleurenschema en het voorlopige design van de Formule 1-wagen, die in januari officieel wordt gepresenteerd. Daarnaast deelde Audi zijn ambitieuze plannen en doelstellingen voor de komende jaren binnen het Formule 1-project.

 

“Met ons debuut aan de top van de wereldwijde autosport geeft Audi een krachtig en ambitieus signaal af,” verklaart Audi CEO Gernot Döllner. “Het markeert het volgende hoofdstuk in de transformatie van ons bedrijf. De Formule 1 fungeert voor ons als katalysator voor verandering – richting een efficiënter, sneller en innovatiever Audi.”

Volgens Döllner treedt Audi toe tot de Formule 1 met een doordacht maar ambitieus stappenplan. “We doen niet mee om slechts deel te nemen – we willen winnen. Tegelijkertijd beseffen we dat succes in de Formule 1 niet van de ene op de andere dag komt. Het vraagt tijd, toewijding en durf om de strijd met de gevestigde teams aan te gaan. Ons doel is om tegen 2030 mee te strijden om de wereldtitel.”

F1 als wereldwijd podium voor ‘Voorsprong door techniek’

Het Formule 1-project is een strategisch uithangbord voor Audi en weerspiegelt de vernieuwde technologische, culturele en ondernemende spirit van het merk. Het programma is bedoeld om zowel klanten als medewerkers te inspireren. Ontwikkeling en competitie vinden plaats binnen een economisch verantwoord kader: een kostenplafond voor alle teams zorgt voor duidelijk afgebakende budgetten en transparante voorwaarden, terwijl het wereldwijde platform van de Formule 1 aanzienlijke kansen biedt voor merkbekendheid en sponsoring. Met meer dan 820 miljoen fans wereldwijd en circa 1,6 miljard televisiekijkers in 2024 blijft de Formule 1 de populairste sport ter wereld, met teamwaardes die in de miljarden lopen. Het toekomstige Audi F1-team heeft al drie multinationale partners aangetrokken – adidas, bp en toekomstige titelpartner Revolut – en er is brede internationale belangstelling om Audi’s Formule 1-deelname te ondersteunen.

Voor zijn toetreding tot de Formule 1 heeft Audi begin dit jaar de Sauber Group in Zwitserland volledig overgenomen, waarmee ook de weg is vrijgemaakt voor het staatsinvesteringsfonds van Qatar als strategische investeerder. Aan het hoofd van het Audi F1-project staan twee ervaren Formule 1-managers: voormalig Ferrari-teambaas Mattia Binotto en Jonathan Wheatley (ex-Red Bull), die rechtstreeks rapporteren aan Audi CEO Gernot Döllner. Op sportief vlak vertrouwt Audi op een evenwichtige coureursbezetting met de ervaren Duitser Nico Hülkenberg en het jonge Braziliaanse talent Gabriel Bortoleto, die samen de ambitie van Audi in de Formule 1 belichamen.

Van autosporterfgoed tot Formule 1-nieuwkomer

Autosport vormt een essentieel onderdeel van het Audi-DNA en is sinds jaar en dag een drijvende kracht achter technologische vooruitgang en innovatie. Met vastberadenheid, moed en teamgeest heeft Audi telkens baanbrekende successen geboekt – van de eerste Grand Prix-auto met middenmotor tot quattro-vierwielaandrijving in de rallysport en de inzet van diesel-, hybride- en elektrische aandrijflijnen op Le Mans, in de Formule E en de Dakar Rally.

De stap naar de Formule 1 vormt het logische vervolg op deze traditie. Als meest veeleisende testomgeving ter wereld biedt de Formule 1 korte ontwikkelcycli, platte structuren en snelle besluitvorming – principes die Audi breed in de organisatie wil toepassen. Bovendien stimuleert de open competitie technologische vooruitgang op het gebied van elektrische aandrijving en duurzame e-brandstoffen, beide direct relevant voor toekomstige productiemodellen van Audi.

De ingrijpende technische reglementswijzigingen die in 2026 van kracht worden, creëren een ideaal moment voor Audi om als nieuwkomer toe te treden. Alle teams beginnen met dezelfde uitgangspositie en moeten zich gelijktijdig aanpassen aan nieuwe regels en technologieën – een kans die Audi optimaal wil benutten.

Mijlpalen en de reis naar de Formule 1

Sinds het voorjaar van 2022 ontwikkelt Audi in Neuburg an der Donau – de enige operationele F1-locatie in Duitsland – de complete aandrijflijn voor zijn Formule 1-project. Deze bestaat uit een 1,6-liter V6-turbomotor (ICE), een geavanceerd energieterugwinningssysteem (ERS) met energieopslag (ES) en elektromotor-generatorunit (MGU-K), plus een elektronische regeleenheid (CU-K). Ook de transmissie wordt in Neuburg ontworpen, waarmee Audi de volledige aandrijflijn in eigen huis ontwikkelt.

De nieuwe technische reglementen voor 2026 leggen de nadruk op technologie die direct relevant is voor productieauto’s, met een nieuw hybrideconcept als kern. Het vermogen van de elektromotor wordt verdrievoudigd en komt op hetzelfde niveau als dat van de verbrandingsmotor, die voortaan op duurzame brandstoffen draait. Audi werkt hiervoor sinds 2022 exclusief samen met energiepartner bp.

De conceptontwikkeling voor de ‘made in Germany’ F1 aandrijflijn begon in 2022. Slechts twee jaar later draaide de complete unit voor het eerst dynamisch in een racesimulatie op de testbank. Virtuele simulaties en digitale ontwikkeltools zijn hier bijzonder belangrijk, omdat het volgens de regelgeving pas begin 2026 mogelijk wordt om de nieuwe aandrijflijnen op een circuit te testen. Net als bij de productontwikkeling bij Audi spelen dynamische rijsimulatoren en digitale hulpmiddelen een belangrijke rol in het ontwikkelingsproces. De eerste systemen voor gebruik op het circuit zijn nu klaar en worden vanaf december vanuit Neuburg an der Donau naar hun respectievelijke locaties verscheept.

Het team ontwikkelt en bouwt de raceauto’s in de F1-fabriek in Hinwil. De Zwitserse locatie is ook verantwoordelijk voor de planning en uitvoering van de raceactiviteiten. Daarnaast is er sinds de zomer van 2025 een technologie-workshop operationeel in Bicester, in het Verenigd Koninkrijk. De aanwezigheid in de zogenaamde ‘Motorsport Valley’ geeft het team toegang tot extra F1-expertise. Er is een intensieve technische samenwerking tussen de locaties om de voordelen en mogelijkheden van een fabrieksteam volledig te benutten door de naadloze integratie van de power unit en het chassis.

Eerste race in de Formule 1

Het toekomstige Audi F1-team beleeft in januari 2026 zijn echte publieksdebuut tijdens de officiële teamlancering. Kort daarna - eind januari - vinden de eerste officiële tests met de nieuwe generatie Formule 1-auto’s plaats in Barcelona, nog steeds achter gesloten deuren. Tijdens vervolgtests in Bahrein (11-13 februari en 18-20 februari) test het Audi-fabrieksteam voor het eerst voor publiek in de Formule 1, voordat het langverwachte debuut van het merk in de koningsklasse van de wereldwijd autosport van 6 tot en met 8 maart plaatsvindt in Melbourne (Australië).