50 jaar Polo: de GTI Cup Edition

Echt een exclusief bommetje

Al vijftig jaar laat de Volkswagen Polo zien dat compactheid en karakter uitstekend samen kunnen. Van eerste auto tot verzamelobject, van zuinig stadsmaatje tot verrassend sportief model – de Polo kent vele gezichten. Je komt hem overal tegen: in de straat, op de oprit en in parkeergarages. In deze serie staat de jarige Polo centraal, ditmaal met de exclusieve en snelle Polo GTI Cup Edition, die in 2006 aantoonde dat zelfs een keurige hatchback een verborgen racehart kan hebben.

Zelfs doorgewinterde Volkswagen-liefhebbers moeten soms twee keer kijken. De Polo GTI Cup Edition uit 2006 is een zeldzaamheid. Met 180 pk was hij niet alleen de krachtigste en snelste Polo van zijn tijd, maar vooral ook de meest exclusieve.

Begin deze eeuw behoorde de Polo al tot de populairste compacte auto’s van Europa. De vierde generatie kreeg in 2005 een update om opnieuw fris en overtuigend te presenteren. Tegelijkertijd richtte Volkswagen zich nadrukkelijk op sportiviteit binnen het segment. Dit begon met de tweede generatie Polo GTI, die in 2005 werd geïntroduceerd en direct populair werd bij liefhebbers van een hot hatch met karakter. De 1,8-liter turbomotor leverde 150 pk, goed voor 0–100 km/u in circa 8 seconden en een top van 216 km/u – precies wat het sportieve segment destijds vroeg.

Van het circuit naar de straat: de Polo GTI Cup Edition

Volkswagen wilde de Polo nog sportiever maken. De ADAC Volkswagen Polo Cup in Duitsland liet zien hoeveel potentie in de compacte hatchback zat: identieke auto’s, jong talent en strikte regels waarbij de bestuurder het verschil maakte.

In 2006 realiseerde Volkswagen Individual GmbH de Polo GTI Cup Edition: een exclusieve GTI met subtiele Cup-details, airco en kentekenplaten. De auto rolde in Pamplona van de band, met diepere bumpers, dakspoiler, bredere skirts en 17 inch Aristo-velgen van de Golf R32.

De Cup Edition was er als drie- en vijfdeursvariant, in Reflex Zilver Metallic, Black Magic pareleffect en Flash Rood. Recaro-sportstoelen met ‘theedoek’-patroon en GTI-logo’s boden extra steun, de snelheidsmeter liep tot 260 km/u en de grille droeg het kenmerkende rode biesje met GTI-logo.

Serieuze prestaties

De 1,8-liter 20V turbo uit de GTI kreeg in de Cup Edition een grotere turbolader en aangepast motormanagement, goed voor 180 pk en 235 Nm. Hiermee sprintte de Polo in circa 7,5 seconden naar 100 km/u en haalde hij een top van 225 km/u. Daarmee was hij sneller dan de standaard GTI en kon hij op rechte stukken zelfs de 2,0-liter Cup-racer bijhouden. Ook de remmen waren krachtiger, met grotere geventileerde schijven en rode klauwen. Hoewel de echte raceversie in bochten dankzij rolkooi, racekuip en semi-slicks superieur bleef, bewees de Cup Edition dat zijn badge meer was dan alleen sier.

Exclusief: toen én nu

Aanvankelijk was de Polo GTI Cup Edition voor onze markt beperkt tot dertien stuks. Omdat ze echter snel de showrooms verlieten, besloot Volkswagen het model standaard in de prijslijsten op te nemen. Met een vanafprijs van € 30.330 bleef hij exclusief, en zelfs kenners moeten soms twee keer kijken. Precies dat maakt de Cup Edition zo bijzonder: wie hem herkent, weet genoeg.