Hoe werkt vermoeidheidsherkenning tijdens autorijden?

U hebt urenlang gereden en plotseling gaat een waarschuwingslampje branden. Het lijkt op een kopje koffie. Een geluidssignaal klinkt. De auto heeft gelijk: het is tijd voor een pauze. Hoe doen auto’s dat toch? Hoe werkt vermoeidheidsherkenning?

Wat is vermoeidheidsherkenning?

Vermoeidheidsherkenning houdt het rijgedrag van de bestuurder in de gaten. Zodra dat tekenen van vermoeidheid vertoont, adviseert de Driver Activity Assistant de bestuurder om een pauze te nemen. Er verschijnt een melding in het instrumentarium en er klinkt een geluidssignaal in de auto. De bedoeling is simpel, maar belangrijk: de bestuurder laten stoppen en uitrusten, zodat hij zijn weg na een pauze weer veilig en alert kan vervolgen. 

Hoe werkt vermoeidheidsherkenning?

De Driver Activity Assistant gaat slim te werk. 15 minuten na vertrek, brengt zijn software uw stuurgedrag in kaart. Dat is de meetlat waarlangs het systeem uw stuurbewegingen legt, elke keer wanneer u sneller dan 65 km/h rijdt. Zodra de elektronica een (voor uw doen) onverwachte of afwijkende stuurbeweging detecteert, zoals een abrupte ruk aan het stuur, denkt het systeem dat u vermoeid bent en trekt het aan de waarschuwende bel.

Wat moet u doen als u moe achter het stuur zit?

Stel u eens voor: u bent moe en wilt een pauze nemen, maar u rijdt op de snelweg en de volgende afslag of rustplaats is 15 kilometer verderop. Wat doet u dan? Wat u absoluut niét moet doen, is stoppen op de vluchtstrook. Dat is heel gevaarlijk. Probeer uzelf op te peppen: zet de airco aan of de ramen open voor frisse lucht, praat met uw passagier of activeer uw hersenen op een andere manier. Doe mee met een discussie op de radio of zing mee met de muziek: “I've been drivin' all night, my hands wet on the wheel.”

Hoe kunt u vermoeidheid voorkomen?

Voor vertrek genoeg rust nemen en koffie drinken zijn logische remedies tegen vermoeidheid. Het is ook verstandig om één of meerdere pauzemomenten in te plannen. Als je zo iemand bent die tijdens het rijden spontaan besluit een pauze over te slaan, dan kun je een passagier aanwijzen als pauzepolitie: “Over tien minuten stoppen we, punt uit.” Met een volledig elektrische auto zoals; de SKODA CITIGOe iV, Audi e-tron, Volkswagen e-up! moet je op langere ritten wel regelmatig pauzes inlassen: stroom voor de auto, koffie voor de bestuurder. Iedereen blij.

Driver Assistancy is een van de vele veiligheidssystemen waarmee je moderne auto's kunt laten uitrusten. 

Bekijk hier onze voorraadmodellen

Lees ook

Wanneer moet het mistlicht aan? En wanneer niet! do, 28 november
Het is mistig, je rijdt over de snelweg. Onder de achterbumper van je voorligger schijnt een felrode schijnwerper de wereld in – het mistachterlicht. Mag dat? Dit zeggen de wet, de ANWB en Rijkswaterstaat.
De nieuwe Volkswagen Golf nu bij ons in de showroom! wo, 19 februari
Een paar weken eerder dan verwacht mogen wij de nieuwe Volkswagen Golf alvast verwelkomen bij ons in de showrooms. De Golf 8 oogt dynamischer dan ooit en is de enige in het ‘Golf-segment’ met standaard een volledig digitale cockpit. Hij biedt meer keuze dan ooit en slaat de brug naar elektrisch rijden met maar liefst vijf hybrideversies.