Intelligente Co-Pilot-functies voor Volkswagen ID BUZZ

 

De Volkswagen I.D. BUZZ, de elektrisch aangedreven reïncarnatie van de oorspronkelijke Microbus, gaat gebruikmaken van intelligente Co-Pilot-functies. Dit wordt mogelijk gemaakt door (sensor)technologie van NVIDIA. Mede aan de hand van het nieuwe model laten Volkswagen en NVIDIA op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas zien hoe kunstmatige intelligentie en deep learning bijdragen aan de Volkswagens van morgen.

 

Volgens Volkswagen CEO Herbert Diess betekent kunstmatige intelligentie of AI (Artificial Intelligence) een revolutie voor de auto. “Autonoom, emissievrij en ‘connected’ rijden zijn niet denkbaar zonder de vooruitgang op het gebied van AI. Daarom werkt Volkswagen samen met NVIDIA, dat toonaangevend is op het gebied van AI. De samenwerking leidt ertoe dat Volkswagens al over een paar jaar slimme assistenten hebben voor bewegings- en stembediening, gezichtsherkenning en augmented reality.”

 

Slimme Co-Pilot-functies

De AI-samenwerking tussen NVIDIA en Volkswagen zorgt in de I.D. BUZZ voor slimme Co-Pilot-functies waarbij vele toepassingen informatie krijgen van sensoren in en buiten de auto. Deze systemen worden bijgewerkt via software-updates. Zo komen telkens weer nieuwe functies binnen handbereik, bijvoorbeeld op het gebied van autonoom rijden. Door deep learning ‘leert’ de auto om situaties en het gedrag van andere weggebruikers te interpreteren en analyseren, om aansluitend de juiste beslissingen te nemen. Het NVIDIA DRIVETM IX Intelligent Experience platform vormt de basis voor toepassingen als gezichtsherkenning voor het ontgrendelen van de auto, het waarschuwen voor fietsers, gebaren- en spreektaalbediening voor diverse functies en vermoeidheidsherkenning op basis van oogactiviteit.

“Autonoom, emissievrij en ‘connected’ rijden zijn niet denkbaar zonder de vooruitgang op het gebied van AI.“
I.D. Buzz
I.D. Buzz
I.D. Buzz

Volkswagen op weg naar autonoom rijden

De I.D. BUZZ is lid van de I.D.-familie waarmee Volkswagen in 2020 zijn offensief op het gebied van elektrisch aangedreven auto’s start. In deze reeks auto’s worden gaandeweg steeds meer autonome rijfuncties geïntroduceerd. Volkswagen verwacht in 2025 meer dan twintig volledig elektrisch aangedreven modellen te kunnen aanbieden. Deze staan stuk voor stuk op het nieuwe MEB-platform, dat speciaal is ontwikkeld voor emissievrij rijden en digitale mobiliteit. De I.D.-modellen hebben een in de wagenvloer geïntegreerd accupakket en een compacte aandrijflijn. Daardoor is het interieur zeer ruim en variabel. Het MEB-platform maakt het bovendien mogelijk dat geavanceerde technologieën als een head-up display met augmented reality al beschikbaar komen in de compacte klasse. De MEB-modellen bieden de nieuwste assistentiesystemen en zijn klaar voor de bijbehorende levels van autonoom rijden. De elektronische systemen van de MEB-modellen komen ook beschikbaar voor Volkswagens met conventionele aandrijving op basis van het MQB-platform.

 

Lees ook

Wereldpremière Volkswagen I.D. VIZZION in Genève wo, 21 februari
De I.D. VIZZION – die op de komende Autosalon van Genève wordt onthuld – laat zien hoe Volkswagen over de toekomst van individuele mobiliteit denkt. Zijn elektrische aandrijflijn maakt hem schoon en de autonome rijsystemen maken hem veilig en comfortabel. Ook bewijst de I.D. VIZZION hoe elegant en emotioneel het ontwerp van een toekomstige elektrische auto kan zijn. In het interieur van het studiemodel is bijvoorbeeld een hele nieuwe sfeer gecreëerd, zonder zichtbare besturingselementen.
De I.D. Crozz wordt de elektrische SUV van Volkswagen ma, 11 september
Volkswagen heeft het publiek sinds 2016 al een aantal keren een blik gegund op de nieuwe generatie schone voertuigen. Het eerste studiemodel van de I.D. familie was de compacte I.D., die eind 2016 op de autoshow van Parijs werd gepresenteerd. Begin 2017 volgde de I.D. BUZZ op de North American International Auto Show in Detroit en in april kwam daar de I.D. CROZZ bij, een studiemodel van een SUV dat in Shanghai werd onthuld. Van die laatste lanceert Volkswagen op de IAA een doorontwikkelde versie: de I.D. CROZZ II.