Autonome Volkswagen ID VIZZION nieuw topmodel elektrische I.D. serie

 

Hoe zie u de toekomst van autorijden voor u? Is een stuur in de toekomst nog wel nodig? En als u tegenwoordig met spraakopdrachten uw huis kunt aansturen, waarom dan niet ook uw auto? De technische ontwikkelingen die nu en in de toekomst plaatsvinden, zijn de basis voor de ID. VIZZION. Deze 'Premium Sedan' zal vanaf 2025 het autorijden naar een geheel ander niveau brengen.

 

De Volkswagen I.D. VIZZION is volledig autonoom en heeft daarom geen bedieningselementen, zoals een stuur en pedalen. Het binnenste van deze nieuwe premium sedan is daardoor een open ruimte die flexibel is in te delen. Dankzij innovatieve technologie op het gebied van connectiviteit is de I.D. VIZZION een ‘smart device’ op wielen geworden. Inzittenden kunnen met de auto communiceren via stemcommando’s, handgebaren en via de Microsoft HoloLens, een bril die een toegevoegde realiteit (augmented reality) over de omgeving projecteert. De I.D. VIZZION is als het ware een virtuele gastheer voor zijn passagiers. Hij kent hun voorkeuren en kan dankzij de toepassing van kunstmatige intelligentie leren en empathisch reageren. Zowel de autonomie van de I.D. VIZZION als zijn gebruik van augmented reality blikken vooruit op de toekomst. Volkswagen denkt dat de eerste volledig autonome auto (level 5) in 2025 mogelijk is. Augmented Reality wordt in 2030 verwacht.

volkswagen vizzion id

Autonome toekomst.


De eerste semi autonome auto's verschijnen al op de weg, maar de ID. VIZZION brengt het nog een stap verder. De toekomst is namelijk volledig autonoom. Dat betekent dat u straks helemaal geen stuur en pedalen meer nodig hebt. Door alle slimme systemen is deze auto ontzettend veilig. Zo worden de koplampen, voorzien van 8.000 pixels, gebruikt om met de overige weggebruikers te communiceren. Krijgt bijvoorbeeld een voetganger voorrang? Dan projecteert de auto een zebrapad op de weg.

Bediening met stem en gebaren.


Deze auto reageert op de commando's die u met uw stem en met gebaren geeft. Er zijn nog maar twee traditionele knoppen in de auto, die u kunt gebruiken om bijvoorbeeld het volume van de geluidsinstallatie aan te passen.

volkswagen vizzion id
volkswagen vizzion id

Zelflerend en met empatische reacties.


Zie de nieuwe ID. VIZZION als een auto die altijd voor u klaar staat, en die u op nummer één zet. Dat doet hij bijvoorbeeld om uw wensen te onthouden om u een nog betere ervaring te geven. Ook leert de auto om empatisch te reageren, zodat hij een soort virtuele gastheer voor u wordt.

Nieuw MEB-platform

Net als de andere modellen uit de I.D. serie staat de I.D. VIZZION op het nieuwe elektrische platform van Volkswagen. De in ‘Baladi Orange’ uitgevoerde premium sedan is 5,163 meter lang, 1,947 meter breed, 1,506 meter hoog en heeft een wielbasis van 3,100 meter. Zijn bagageruimte is 565 liter groot. De I.D. VIZZION wordt aangedreven door twee elektromotoren die samen 225 kW leveren (75 kW voor, 150 kW achter) en zijn gekoppeld aan een 111 kWh batterij. Daarmee moet hij in staat zijn tot een actieradius van tot wel 665 kilometer. De Volkswagen trekt van stilstand naar 100 km/h op in 6,3 seconden. Hij heeft een afgeregelde topsnelheid van 180 km/h.

Volkswagen heeft de belangrijkste noviteiten van de I.D. VIZZION onderverdeeld in vier categorieën: Veiligheid, Vrijheid, Eenvoud en Thuisvoelen.

Veiligheid

De I.D. VIZZION maakt gebruik van gezichtsherkenning om te voorkomen dat iemand anders er met de auto vandoor gaat. De HD Matrix-koplampen (bestaande uit 8.000 pixels) worden gebruikt om met andere weggebruikers te communiceren. Zo kunnen ze onder andere een zebrapad op de weg projecteren om voetgangers te laten weten dat ze over kunnen steken. De belangrijkste ontwikkeling op veiligheidsgebied is echter de Level 5-autonomie.

 

Vrijheid

In de I.D. VIZZION is de vrijheid een stuk groter dan in traditionele auto’s. Inzittenden kunnen hun tijd aan boord zelf indelen, want ze hoeven de Volkswagen per slot van rekening niet te besturen. Dankzij zijn kunstmatige intelligentie past de I.D. VIZZION zich aan de passagiers aan.

Thuisvoelen

Inzittenden zullen zich bovendien snel thuisvoelen in de I.D. VIZZION. Het interieur is een lounge die verregaand te personaliseren is. Zo is het mogelijk om de ramen elektrisch te verduisteren (een proces dat slechts 200 milliseconden duurt) en zorgt Active Noise Cancellation ervoor dat er geen hinderlijke geluiden in de cabine doordringen. Ook gebruikt de I.D. VIZZION sensoren en de HoloLens-bril om de lichamelijke gesteldheid van inzittenden te controleren. Op basis daarvan kan hij onder meer de airco instellen.

 

Eenvoud

De intuïtieve bediening van de I.D. VIZZION kenmerkt zich door eenvoud. Binnenin de auto zijn slechts twee traditionele knoppen aanwezig. Deze kunnen worden gebruikt om met de hand bijvoorbeeld het volume van de geluidsinstallatie aan te passen. De rest van de bediening gebeurt via stemcommando’s, handgebaren of augmented reality.

Lees ook

Wereldpremière Volkswagen I.D. VIZZION in Genève wo, 21 februari
De I.D. VIZZION – die op de komende Autosalon van Genève wordt onthuld – laat zien hoe Volkswagen over de toekomst van individuele mobiliteit denkt. Zijn elektrische aandrijflijn maakt hem schoon en de autonome rijsystemen maken hem veilig en comfortabel. Ook bewijst de I.D. VIZZION hoe elegant en emotioneel het ontwerp van een toekomstige elektrische auto kan zijn. In het interieur van het studiemodel is bijvoorbeeld een hele nieuwe sfeer gecreëerd, zonder zichtbare besturingselementen.
De I.D. Crozz wordt de elektrische SUV van Volkswagen ma, 11 september
Volkswagen heeft het publiek sinds 2016 al een aantal keren een blik gegund op de nieuwe generatie schone voertuigen. Het eerste studiemodel van de I.D. familie was de compacte I.D., die eind 2016 op de autoshow van Parijs werd gepresenteerd. Begin 2017 volgde de I.D. BUZZ op de North American International Auto Show in Detroit en in april kwam daar de I.D. CROZZ bij, een studiemodel van een SUV dat in Shanghai werd onthuld. Van die laatste lanceert Volkswagen op de IAA een doorontwikkelde versie: de I.D. CROZZ II.