Volkswagen werkt aan interactieve autoverlichting van de toekomst

 

Volkswagen werkt aan interactieve verlichtingstechnologie voor een compleet nieuw niveau in veiligheid en personalisatie. Innovatieve HD-koplampen kunnen informatie direct op de weg projecteren, zodat automobilisten ook zonder oogcontact weten wat hun medeweggebruikers gaan doen.

IQ. Light matrix LED-koplampen

Met de IQ. Light matrix LED-koplampen in de nieuwe Touareg zet Volkswagen nu reeds grote stappen op het gebied van comfort en veiligheid in het donker. Met het oog op de introductie van (semi-)autonoom rijdende auto’s in de nabije toekomst werken de lichtdesigners en –engineers van Volkswagen nu echter al aan nieuwe technologieën die een beperktere mate aan oogcontact in het verkeer compenseren. In de toekomst gaan conventionele bestuurders en autonoom rijdende auto’s elkaar in het verkeer tegenkomen, en dat vereist een nieuwe vorm van communicatie.

Verlichtingssystemen met micro-pixel HD-koplampen

Vooruitlopend op die nieuwe situatie ontwikkelt Volkswagen nu al verlichtingssystemen met micro-pixel HD-koplampen met zelfs 30.000 lichtpunten, evenals high-performance LED-koplampen als een goedkoper alternatief voor de kostbare laserverlichting. Voor het eerst projecteren deze micro-pixel HD-koplampen informatie direct op de weg vóór de auto, voor extra veiligheid. Deze techniek maakt tevens de introductie van nieuwe assistentiesystemen als ‘Optical Lane Assist’ mogelijk, waarbij de koplampen ‘rijbanen’ projecteren vóór de auto. Waardoor de bestuurder de breedte van zijn auto (inclusief aanhanger) en de afstand tot de rijbaanmarkering – bijvoorbeeld bij wegwerkzaamheden – veel beter kan inschatten.

Interactieve achterlichtunits voor extra veiligheid

Nieuwe matrix technologie zorgt voor een revolutie in achterlichten van Volkswagen. Deze nieuwe achterlichten kunnen bijvoorbeeld waarschuwingssymbolen tonen om gevaarlijke situaties te voorkomen. Nieuwe rijassistenten, waaronder ‘Optical Park Assist’ dat met een microlens werkt, vergroten de veiligheid bij het in- en uitparkeren. Dit systeem projecteert de richting die de auto gaat volgen op de weg, zodat andere verkeersdeelnemers weten wat de auto gaat doen.

Eigen lichttunnel

Om voorbereid te zijn op de uitdagingen die de toekomst biedt, heeft Volkswagen zijn eigen excellence center in verlichting geopend. In een 100 meter lange, 5 meter brede en 5 meter hoge lichttunnel simuleert Volkswagen verkeerssituaties om de verlichtingssystemen van vandaag, morgen en overmorgen te testen. In deze tunnel observeert Volkswagen daarnaast hoe bestuurders en voetgangers omgaan met, en reageren op licht.

Lees ook

De I.D. Crozz wordt de elektrische SUV van Volkswagen ma, 11 september
Volkswagen heeft het publiek sinds 2016 al een aantal keren een blik gegund op de nieuwe generatie schone voertuigen. Het eerste studiemodel van de I.D. familie was de compacte I.D., die eind 2016 op de autoshow van Parijs werd gepresenteerd. Begin 2017 volgde de I.D. BUZZ op de North American International Auto Show in Detroit en in april kwam daar de I.D. CROZZ bij, een studiemodel van een SUV dat in Shanghai werd onthuld. Van die laatste lanceert Volkswagen op de IAA een doorontwikkelde versie: de I.D. CROZZ II.
Op weg naar overmorgen met de Volkswagen I.D. NEO do, 29 september
Op de Parijse autotentoonstelling (1-16 oktober) laat Volkswagen de mobiliteit van morgen zien. Daarbij staat de nieuwe I.D. centraal, een emissievrije concept car die al in 2020 in productie gaat. De I.D. NEO is de eerste van een nieuwe generatie innovatieve elektrische auto’s van Volkswagen. In 2020 start Volkswagen met het op de markt brengen van een geheel nieuwe familie elektrisch aangedreven auto’s, gebaseerd op een nieuw platform dat speciaal en uitsluitend voor elektrische auto’s is ontwikkeld. De Volkswagen I.D. markeert daarmee de start van een nieuw tijdperk voor de auto die niet alleen elektrisch is, maar ook volledig connected en autonoom rijdend.