Autoproductie bij SEAT: strak gechoreografeerde dans met 2.000 robots

 

Een SEAT produceren heeft heel wat voeten in de aarde. Het proces begint om vijf uur ’s ochtends in de fabriek in Barcelona, waar 2.000 robots en 1.700 medewerkers in iets meer dan een minuut een carrosserie in elkaar zetten. De choreografie van die Industry 4.0-dans is als volgt.

2.000 robots dansen aan één stuk door

Duizenden metalen armen zwaaien gecoördineerd heen en weer en kunnen tot wel 2.300 onderdelen per dag verwerken. Ze werken 24 uur per dag en hebben verschillende functies, uiteenlopend van het lassen van carrosseriedelen en het assembleren van portieren tot aan het nameten van toleranties.

Mechanische dansers met verschillende posturen 

Niet alle robots zijn hetzelfde. De kleinste zijn iets meer dan een meter hoog, terwijl de grootste richting de zes meter gaan. Sommige zijn oranje, andere zijn geel. Sommige zijn uitgerust met grijpers, andere hebben alleen maar sensoren. Ze zijn echter allemaal relatief licht en veelzijdig en kunnen tot wel 700 kilogram dragen.

Pirouetten van 720 graden voor tot wel 16.000 puntlassen

De meeste robots kunnen zich bewegen over zes assen, zowel verticaal als horizontaal op rails en roteren over 720 graden. Iedere robot kan zo per dag tot wel 16.000 puntlassen zetten op de carrosserieën van auto’s in aanbouw.

Dirigenten coördineren hun bewegingen

Een team van 390 mensen houdt de robots in de gaten. Ze kunnen vanuit een controlekamer de status van alle machines zien en de werking ervan afstemmen met de rest van het productieproces.

In samenwerking met fabrieksmedewerkers 

De Industry 4.0-dans wordt niet uitgevoerd door robots alleen. Dankzij de samenwerking van mens en machine kan SEAT iedere 68 seconden een carrosserie construeren. De laatste inspecties worden altijd uitgevoerd door fabrieksmedewerkers.

Nauwkeurig tot op twee tiende van een millimeter

De robots nemen de medewerkers van vlees en bloed niet alleen het saaie en zware werk uit handen, maar zijn ook nog eens enorm veelzijdig en nauwkeurig. Ze transporteren onderdelen van de ene locatie naar de andere en kunnen lassen, bouten aandraaien, lijm aanbrengen en afwijkingen meten tot zelfs twee tiende van een millimeter.

Lees ook

Beste bedrijfsresultaat ooit voor SEAT vr, 16 maart
SEAT heeft in 2017 het beste bedrijfsresultaat in de geschiedenis van het bedrijf gerealiseerd dankzij haar grootste modellenoffensief ooit. De winst voor belastingen steeg met 24,8 procent tot € 191 miljoen. Volgens cijfers van de Volkswagen Groep heeft SEAT 2017 afgesloten met een omzet van € 9,892 miljard, een plus van 11,2 procent ten opzichte van 2016. De verkoopgroei van SEAT heeft zowel het bedrijfsresultaat als de totale inkomsten verbeterd. In totaal leverde SEAT afgelopen jaar 486.400 auto’s af, 14,6 procent meer dan in 2016 en het beste resultaat sinds 2001. Hiermee behoort SEAT tot de snelst groeiende merken in Europa.
CUPRA Ateca vr, 23 februari
CUPRA is vanaf 22 februari 2018 officieel een separaat merk. Inclusief eigen logo en website. Het nieuwe merk zal zich (net als destijds onder de vlag van SEAT) richten op de meest sportieve auto’s in het segment. Het eerste wapenfeit van CUPRA is de Ateca. De benaming van de auto is dus CUPRA Ateca. Qua motorisering krijgt de CUPRA Ateca de 300 pk sterke 2.0 TSI onder de kap die we kennen van de Leon CUPRA R. Vanbuiten is de CUPRA Ateca te herkennen aan een sportief aangeklede koets. De auto krijgt een eigen grille waarin het nieuwe CUPRA-logo is verwerkt. In de onderste grille is de merknaam CUPRA eveneens te zien. De CUPRA komt bovenaan de Ateca-ladder te staan en dat betekent dat de auto optimaal is uitgerust. Hieronder een greep uit het brede aanbod van eigenschappen: Keyless entry, een inductielader voor smartphones, een 360-graden-camera en een 8-inch touchscreen. Nederlandse prijzen volgen in een later stadium.