Volkswagen T1 (1959)


<< Terug naar overzicht Classic Cars

Datum eerste toelating: 02-10-1959

Kenteken: RV-55-31
Bouwjaar: 1959

Deze Volkswagen Transporter is te bewonderen in de showroom van Ames Autobedrijf in Dordrecht.

De auto is gezien de historische waarde niet bestemd voor de verkoop

Transporter is de eerste bestelwagen van Volkswagen, die intern bekendstaat als Typ 2 (de Volkswagen Kever heette intern Typ 1). De Typ 2 is het tweede model dat door Volkswagen geproduceerd werd; eerder werd alleen de Volkswagen Kever geproduceerd. De productie begon in 1950. Het model kan worden beschouwd als de voorloper van busjes voor personen- en goederenvervoer. Onder de (in de volksmond) naam Volkswagen T1 zijn inmiddels 6 typen Transporters op de markt gebracht, van T1 tot T6.

Amescador ZwijndrechtHet idee voor de T1 is afkomstig van de Nederlandse Volkswagen-importeur Ben Pon. Toen hij op 23 april 1947 bij de Volkswagenfabriek in Wolfsburg op bezoek was zag hij daar een transportwagen op een Volkswagen Kever bodemplaat, die werd gebruikt voor intern transport. Met deze Plattenwagen als uitgangspunt schetste hij een busje. In 1948 besloot Heinrich Nordhoff dat Volkswagen de schets zou uitwerken. Al snel bleek dat de bodemplaat van de Kever te zwak was om een vol beladen bestelwagen te dragen. In plaats daarvan kwam een ladderchassis met een zelfdragende carrosserie.
Het allereerste Type 2-model (T1), met de voorruit met een metalen spijltje in het midden, de ‘spijlbus’ of de Microbus / Transporter, werd geproduceerd tussen 8 maart 1950 en het eind van 1967.
De eerste versies van de T1 (Transporter 1ste generatie) werd T1a genoemd. T1b betrof een wagen met een iets langere daklijn boven het voorraam en een kleinere motorruimte. Vanaf modeljaar 1963 werden de wagens aangeduid als T1c; de achterdeur was breder uitgevoerd. 


Daarnaast werden in datzelfde jaar de scharnierende laaddeuren aan de zijkant vervangen door een schuifdeur. De introductie van wat aanvankelijk een zwaar transport Transporter werd genoemd – hij kon 1000 kg vracht vervoeren in plaats van 750 – bleek dermate succesvol dat deze uitvoering de standaard-Transporter werd. In 1967 kwam een eind aan de Duitse productie van de 'spijltjesbus'. Dat jaar werd de tweede generatie T2 geïntroduceerd.

TransporterRuim 65 jaar later is de zesde generatie Transporter op de markt gebracht. De nieuwe Transporter is uitgeroepen tot International Van of the Year 2016 en wordt geroemd om zijn verbeterde rijeigenschappen, efficiëntie en verfijnde afwerking.

De Volkswagen T1 van Ames is in 1959 geleverd als brandweerauto aan Scheepswerf De Biesbosch en is begin jaren 80 weer in ons bezit gekomen.

Na een eerste restauratie om hem in originele staat te brengen (als gesloten bestelwagen), heeft de Ames directie in 2014 besloten de T1 opnieuw te restaureren om hem weer volledig in nieuwstaat te brengen. 

T1 brandweerauto Volkswagen T2a  
De T1 in gebruik bij de bedrijfsbrandweer van Scheepswerf de Biesbosch omstreeks 1970. De T1 na de eerste renovatie in de showroom van Ames Autobedrijf in Dordrecht, overgespoten in de kleur grijs.
 
Volkswagen T2a Volkswagen T2a
De Transporter na de renovatie van 2014,
teruggebracht in de oorspronkelijke kleur blauw. 
Volkswagen T2a  

Downloads


Cookies | Privacyverklaring | Disclaimer | Sitemap | Copyright © 2017 Ames Autobedrijf