Eerste toelating: september 1979

 Kenteken: GN-LF-14

 Bouwjaar: 1979 

Over de Volkswagen Golf 1 Cabrio

Het was 1979 toen de eerste Golf cabriolet geproduceerd werd. Op basis van de Golf Mk1 werd de cabriolet gebouwd. De Golf was het eerste model dat met een rolbeugel werd gemaakt. Reden hiervoor was de discussie die in Amerika was ontstaan met betrekking tot de veiligheid van dit soort auto’s. De Amerikanen vonden het cabrio rijden gevaarlijk, de auto bood weinig weerstand in geval van een ongeluk. Dit was de reden dat Volkswagen besloot om voor een rolbeugel te kiezen.

De auto werd aanvankelijk niet enthousiast ontvangen bij rijders van een Kever en werd gekscherend, als de auto in het rood was uitgevoerd, als een mandje met aardbeien betiteld. Er was kritiek, omdat de rolbeugel niet het open rijden gevoel gaf. Mede doordat de achterruiten maar voor de helft omlaag konden. Voordeel van de rolbeugel was dat de gordels voor daaraan bevestigd konden worden. Achterin was er alleen plaats voor heupgordels. Ook een voordeel van de rolbeugel was dat, indien de auto bij een ongeluk over de kop zou gaan, de inzittende meer beschermd waren. Tot slot werd de torsiestijfheid verbeterd ten opzichte van cabrio’s zonder rolbeugel.
De Golf cabrio werd, zoals gezegd, vanaf maart 1979 geproduceerd. Vanaf het begin werden twee motoren geleverd, als GLS met 1,5 liter en 70 pk (51 kW) en als GLi met 1,6 liter met 110 pk (81 kW). Nadat de Kever cabrio uit productie werd genomen, werd de open Golf een verkoop hit. In de jaren tachtig steeg het aantal geproduceerde open cabrio’s en bereikte de auto een cultstatus en heden ten dage een gewilde youngtimer. Nu nog worden er op de diverse tweede hands autosites velen aangeboden, van echte opknappers tot auto’s in concours staat.

De productie van de Golf 1 cabrio ging in 1983 gewoon door ondanks het feit dat de hatchback werd afgelost door de Golf 2. Pas in 1987 kreeg de cabrio een facelift, die bestond uit het aanbrengen van een spoiler set rondom. Verder kreeg de auto grotere kunststof bumpers en een gerestylede grill. Met deze facelift zag de auto er sportiever uit. Veel bezitters van een oudere type liet zijn cabrio uitrusten met deze attributen. Ook werden de motoren aangepast aan de normen van die tijd.
De cabrio is in de loop van zijn bestaan als verschillende actie modellen verkrijgbaar geweest, om er een paar te noemen die hier in Nederland bekend zijn, Quartet, Bel Air, Classic Line, Sportline, Etienne Aigner en Genises. In bijvoorbeeld Duitsland zijn ook de Young Line, Fashion Line, Toscana en Acapulco geleverd.

Meer lezen

Download het certificaat

 

Download

Bekijk de Volkswagen Golf 1 Cabrio

 

Deze Volkswagen Golf 1 Cabrio is te bewonderen in de ontvangstruimte van: 

Service Only Dordrecht.

 

Ook in miniatuur

Wij hebben onze Classic Cars nu ook helemaal op maat na laten maken in miniatuur formaat. Bekijk ook al onze miniatuur Classic Cars.

 

Bekijk miniatuur Classic Cars 

Classic Cars met een bijzonder verhaal

Uniek boek over Ames Classic Cars

Ames viert dit jaar het 75 jaar Volkswagen dealerschap. Door de door jaren heen hebben wij talrijke unieke Classic Cars verzameld; de modellen waar Ames het succes aan te danken heeft. Speciaal voor dit jubileum zijn deze auto's gebundeld in een boek. Een historisch overzicht van prachtige klassiekers met elk een bijzonder verhaal. Dit Ames Classic Car boek is te bestellen voor € 29,95. Het ideale cadeau voor je (groot)vader!

 

Bestel uw boek