Eerste toelating: 28-02-1972

 Kenteken: DZ-32-4

 Bouwjaar: 1972 

Over de Porsche 914 (VoPo)

Porsche en Volkswagen hadden altijd al een band met dank aan Ferdinand Porsche. En hoewel ze zich in de loop der jaren in verschillende richtingen ontwikkelden, bleef de band bestaan. Het was dan ook onvermijdelijk dat er op dag een gemeenschappelijk product uit voort zou komen.

Dat werd de VW-Porsche 914. Carosseriebouwer Karmann stapte als derde zakenpartner in. De Karmann Ghia was inmiddels aan vervanging toe. In 1966 sloten ze een overeenkomst en in 1968 reed het eerste prototype van de band. In de loop van de jaren veranderde de auto op detailniveau. De passagiersstoel werd verstelbaar, de versnellingsbak werd eenvoudiger en de matzwarte bumpers deden hun intrede. De 1.8 liter motor verving de 1.7 liter. Deze motor zou later ook in de 412 en de Transporter komen te liggen. Toch waren de dagen geteld voor de luchtgekoelde motoren. Volkswagen kwam met de watergekoelde Passat, Golf en Scirocco.

Voor Europa liep de laatste 914 in 1975 van de band. Dit laatste exemplaar verdween direct in het privemusuem van Kahrmann. Na 118.927 stuks kwam een einde aan de Porsche 914 oftewel de VoPo.

Meer lezen

Bekijk de video over de Porsche 914

Twee Ames Classic Cars ontleed: de Volkswagen Karmann Ghia en Porsche 914. Wat hebben deze klassiekers met elkaar gemeen? Werner Budding legt het uit in deze video.

Deze Porsche 914 VoPo is te bewonderen in de showroom van:

Ames Dordrecht.