Volkswagen Kever 1200 (1960)


<< Terug naar overzicht Classic Cars

Datum eerste toelating: 27-01-1960

Kenteken: AR-93-75
Bouwjaar: 1960

Deze Volkswagen Kever 1200 is te bewonderen in onze showroom van Ames Occasioncentrum in Zwijndrecht. 

De auto is gezien de historische waarde niet bestemd voor de verkoop.

De Volkswagen Kever werd gebouwd van 1938 tot 2003 en mag zich de bekendste Volkswagen ooit noemen. Tot 1967 werd de Kever met Typ 1, 1200, 1300 aangeduid (naar de motorinhoud in cc), maar in de volksmond werd hij vanwege de vorm kever (Beetle) genoemd, waarna de fabrikant die naam zelf ook ging gebruiken. Van de Volkswagen Kever zijn meer dan 20 miljoen wagens geproduceerd en is daarmee de langst en de meeste geproduceerde wagen op eenzelfde platform.

Amescador Zwijndrecht Volkswagen T2a  
  
Volkswagen T2a  Volkswagen T2a

De Kever was een combinatie van ideeën, die door Ferdinand Porsche werden samengesmolten. Het blijft echter vooralsnog onduidelijk wie de werkelijke bedenker was want grote delen van de auto zijn echter niet door Porsche, maar door Béla Barényi en/of Erwin Komenda ontworpen. Beiden claimen de originele bedenker van het concept te zijn. Volgens anderen zou de Hongaarse Jood Josef Ganz de ontwerper zijn. De kenmerkende viercilinderboxermotor van de Kever werd ontworpen door Franz Reimspiess.

Pas na de oorlog kwam de productie van de Volkswagen Kever echt van de grond en al snel werd de kever immens populair. De eerste prototypen hadden geen achterruit. Bij het testen werd hierover geklaagd en werden er twee kleine ruitjes geplaatst. De ruitjes leken een beetje op de glazen van een bril, en daarom worden de eerste Kevers ook wel Brilkevers genoemd. In het begin van de jaren vijftig werd de achterruit 50% groter. Kevers van dit type noemt men vaak Ovaaltje. De achterruit werd hierna nog een keer vergroot en werd ook iets rechthoekiger, net als onze Kever uit 1960. Met de jaren werd de auto steeds een klein beetje veranderd, zodat Kevers uit 1949 en uit 1970 nog maar één onderdeel gemeen hadden: de rubber afdichtstrip van de motorklep. De cilinderinhoud van de motor werd geleidelijk aan vergroot van 1100 cc tot 1584 cc. Het vermogen en de topsnelheid namen daarmee aanzienlijk toe. De veiligheid werd ook verbeterd, bijvoorbeeld door de toepassing van grotere bumpers, grotere koplampen, richtingaanwijzers, betere remmen en grotere achterlichten.

De Volkswagen Kever van Ames Autobedrijf is body-off gerestaureerd. Dit betekent dat de auto zo gedemonteerd is dat hij in nieuwstaat verkeert. De Kever uit 1960 is een originele Duitse auto, het met de hand ingeschreven bijbehorende aankoopbewijs is hiervan het bewijs.


Downloads


Cookies | Privacyverklaring | Disclaimer | Sitemap | Copyright © 2017 Ames Autobedrijf